Na kolejích čeká vrah: Komunistická pomsta Hrušínskému, Brzobohatý se hroutil u skutečných mrtvých

V sobotu odpoledne vysílá TV Prima detektivní klasiku Na kolejích čeká vrah. Diváci ji sice znají, ale málokdo tuší, že vznikala v době, kdy režim začal utahovat šrouby. Na plátně to byla napínavá podívaná, v zákulisí ale herci prožívali peklo. Legendární Rudolf Hrušínský přišel o svou životní roli majora Kalaše kvůli politickému zákazu, zatímco Radoslav Brzobohatý si během příprav sáhl na psychické dno.

REKLAMA

Zakázaný herec a dva infarkty

Filmy s majorem Kalašem byly v šedesátkách fenomén. Diváci si Rudolfa Hrušínského v roli chladnokrevného vyšetřovatele zamilovali ve snímcích Strach, Vrah skrývá tvář a Po stopách krve. O všech třech jsme již dříve také psali. Jenže v roce 1970 při přípravách čtvrtého dílu spadla klec. Hrušínský se znelíbil komunistům a ti ho bez milosti odstavili.

Záminka pro jeho odstavení byla absurdní. Vedení Národního divadla tehdy tvrdilo, že má herec na scéně tolik práce, že by další závazky nestíhal. Byla to však lež. Hrušínský toto veřejné ponížení a nemožnost vykonávat svou profesi nesl velmi těžce. Situace se na jeho zdraví podepsala tak drasticky, že následně prodělal dva infarkty.

Tvůrci museli narychlo hledat náhradu. Volba nakonec padla na Jiřího Sováka, který byl do té doby vnímán spíše jako komediální herec. I když se Sovák role zhostil se ctí, jeho předchůdce to bolelo. „Rudlovi to bylo hodně líto. Postavu Kalaše měl rád,“ zavzpomínala na situaci Květa Fialová.

Sovák pojal postavu odlišně. Do vážného vyšetřování vnesl svůj typický sarkasmus a humor, který Hrušínskému pojetí chyběl. Právě on vymyslel dnes již legendární hlášku „pic kozu do vazu“, která ve filmu zazní hned čtyřikrát. Režisér Josef Mach tak díky němu vytvořil v tandemu s mladým Jaromírem Hanzlíkem novou, divácky atraktivní dvojici.

Noční můry ze skutečných výjezdů

Zatímco Jiří Sovák řešil, jak nahradit hereckou legendu, Radoslav Brzobohatý prožíval zcela jiný druh stresu. Ve filmu ztvárnil poručíka Lenka, který většinu děje stráví na nemocničním lůžku nebo v sanitním voze. Herec však nechtěl nic podcenit. Aby se vžil do role kriminalisty a pochopil jejich práci, účastnil se několika reálných výjezdů s pražskou mordpartou. To, co viděl, jím hluboce otřáslo.

Setkání se smrtí v její nejsurovější podobě nebylo pro citlivého umělce jednoduché. „Každý den jsme jezdili k mrtvolám, otřesným případům. Klobouk dolů před touhle mordpartou,“ popsal své zážitky Brzobohatý. Profesionální přístup kriminalistů, kteří si i u brutálních případů dokázali udržet nadhled, ho fascinoval i děsil zároveň. Sám přiznal, že by tuto profesi vykonávat nedokázal. „Tuhle práci bych v životě dělat nemohl,“ uvedl herec, kterému se na místech činu dělalo fyzicky nevolno.

Tato drsná zkušenost paradoxně kontrastovala s jeho rolí ve filmu, kde musel především nehybně ležet. Produkce si přitom nepohlídala jeden úsměvný detail. Ačkoli jeho postava leží v kómatu a nemůže se hýbat, v záběrech je Brzobohatý vždy dokonale hladce oholen. Těžko si představit, že by ho zdravotní sestry před každou vizitou pečlivě holily, zatímco bojoval o život.

Chyby, které divákům neunikly

Snímek se natáčel v reálných prostředích, což mu dodalo na autentičnosti. Filmaři využili prostory Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích, letiště v Mladé Boleslavi nebo železniční zkušební okruh v Cerhenicích. I přes snahu o realismus se však do finálního sestřihu dostalo několik technických chyb, kterých si všimnou především fanoušci železnice a zbraní. V úvodní scéně se například mění lokomotivy. V jednom záběru vidíme typ 477 zvaný Papoušek, při odjezdu z nádraží se objeví lokomotiva 498 Albatros a na trati pak jede typ 475.

Další nesrovnalost se týká zbraní. Podporučík Karlíček v jedné scéně hlásí, že oběť byla zastřelena pistolí ráže 6,35 mm. V záběrech je však jasně vidět pistole vzor 52, která má ráži 7,62 mm a je mnohem silnější zbraní. Diváci si také všimli logického lapsusu při otevírání dveří v kanceláři majora Kalaše. V jednu chvíli otevírá dveře postava Louskáčka levou rukou, ale v bezprostředně navazujícím záběru zevnitř místnosti už kliku tiskne Kalaš.

I přes tyto drobné nedostatky zůstává Na kolejích čeká vrah špičkovou ukázkou české kriminálky. Film, který vznikal ve stínu politických čistek a osobních tragédií, můžete vidět v sobotu 6. prosince v 17:10 na televizi Prima.

Perličky z natáčení dalších českých i zahraničních filmů najdete ZDE.

Zdroj informací: autorské zpracování redakce Readzone.cz na základě veřejně dostupných informací z médií (csfd, super, cool.iprima).

Přidat boxík na seznam

Odebírejte nás

Jiří Kučera
Jiří Kučera
Mgr. Jiří Kučera propadl kouzlu psaní v roce 2012 a od té doby napsal tisíce článků, recenzí a zajímavostí. Dříve působil jako šéfredaktor TVGURU.cz.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA