Film “Slunce, seno, jahody” se stal jednou z nejoblíbenějších tuzemských komedií, a přestože jeho vznik byl z velké části dílem náhody, jeho úspěch je dodnes nepopiratelný. Zákulisí filmu je plné zajímavostí, pojďte si na některé z nich posvítit.
Na začátku 80. let na jedné z každoročních schůzí v Barrandovských ateliérech pronesl režisér Zdeněk Troška otázku, proč dovážíme italské komedie, když si můžeme natočit vlastní. Ředitel Barrandovských filmových ateliérů mu na to odvětil, ať tedy natočí nějakou komedii sám. A tak se stalo. Jako inspirace Troškovi posloužila italská bláznivá komedie Cukr, med a feferonka z roku 1980.
Zdeněk Troška v mnoha rozhovorech uvedl, že komické situace ve filmu Slunce, seno, jahody vycházely přímo z jeho života a zážitků z rodné vesnice Hoštice. Jeho maminka, která byla jednou z prvních čtenářek scénáře, po jeho přečtení prohlásila: „No, taky jsi tam nemusel o nás všechno psát.“ Herci byli instruováni, aby mluvili “lidově” a nebyli příliš divadelní, což dodalo filmu autenticitu.
Úvodní scéna filmu ve vlaku, kdy cestující musí přesednout na opačnou stranu, aby se vlak nepřevrátil, vyvolala pobouření u vedení tehdejších Československých drah. Po premiéře zaslaly na Barrandov stížnost, že nikde v Československu nejezdí vlak, ve kterém by cestující museli vyvažovat.
Role místních drben a babek byly obsazeny skutečnými důchodkyněmi z Hoštic. Zdeněk Troška, který ve vesnici vyrůstal, je snadno přesvědčil k účasti. Navíc za natáčecí den dostávaly 120 korun, což bylo významné přilepšení k jejich důchodu. Kdo by zapomněl na filmového psa Pinďu? Tento pes také nebyl vybrán z castingů, ale byl osobním psem herečky Heleny Růžičkové a ve skutečnosti se jmenoval Fredy.
Marie Švecová, představitelka Kelišky, a Marie Pilátová, která ztvárnila Konopníkovou, byly ve skutečnosti sestřenice. Pilátová si natáčením vydělala deset tisíc korun. Veronika Kánská (Blažena Škopková) a Petra Pyšová (servírka Miluna) byly v době natáčení ještě nezletilé. Kánské bylo 16 let, Pyšové dokonce jen 15 let. Malého Jirku si zahrál Martin Šotola.
Pro Broňka Černého (Venca) a Pavla Kikinčuka (Šimon Plánička) byl film výjimečný. Kikinčuk, pro kterého to byla první filmová role, již však nechtěl v dalších pokračováních hrát. Údajně prohlásil, že v takové srač** nebude účinkovat. Herec to později vyvrátil s tím, že byl v době natáčení druhého dílu na dovolené. Objevil se až v Troškových pozdějších filmech jako Nejkrásnější hádanka či Babovřesky. Broněk Černý se k roli dostal náhodou, když se jel podívat na konkurz. Playboyem byl nejen na plátně, ale i v reálném životě. Představitelky Miluny a Blaženy o něj údajně soupeřily i mimo natáčení.

Andrea Verešová provokuje fotkami z Mauricia: Bikiny, pózy, západy slunce a figura jako z katalogu
Ústřední melodie a stejnojmenná píseň v podání Karla Černocha, kterou složil Karel Vágner a text napsal Petr Markov, vznikla až po premiéře filmu v roce 1984. Přesto je s filmem neodmyslitelně spojována.
Kvůli cenzuře muselo být z finální verze filmu vystřiženo deset minut. Odstraněny byly scény, kde se mluvilo o Šimonovi Pláničkovi jako o špionovi a diverzantovi, a výrazně sestříhány byly scény okolo faráře Otíka. To je důvod, proč má film nezvyklou stopáž 83 minut. I když film prošel tvrdou cenzurou, neměl v roce 1984 žádnou oficiální premiéru. Byl uveden v tichosti v jednom pražském kině. I přes toto omezení film přilákal do kin přes 3 350 000 diváků.
Ve filmu často zaznívá replika „Panenko Maria Podsrpenská, vidíš to?“, odkazující na poutní kostel Panny Marie Bolestné na Podsrpu u Strakonic, vzdálený 13 kilometrů od Hoštic.
Bláznivou komedii Slunce, seno, jahody si mohou diváci připomenout v neděli 23. června v 18:30 na Prima MAX.

Turistce se v Chorvatsku změnil život. Z dovolené se vrací bohatší o více než 4 miliony korun
Zdroje: CSFD, Blesk.cz