Český lev – nejslavnější ocenění české kinematografie – se chystá na svůj 32. ročník. Letos budou o sošky soupeřit nejen velká jména a očekávané hity, ale i odvážné novinky a mladé talenty. Slavnostní večer v Rudolfinu opět slibuje strhující oslavu českého filmu, od historických dramat až po animované lahůdky.
Historie i drama
V čele pelotonu nominovaných stojí dvě výrazná díla: dobové drama Vlny Jiřího Mádla a stylizovaný snímek Amerikánka Viktora Tauše. Film Vlny, který nasbíral úctyhodných 14 nominací, se vrací do temných let invaze vojsk Varšavské smlouvy v roce 1968. Atmosféra filmu je jako návrat do kroniky, kterou jsme už nechtěli otvírat, ale přesto nás vtahuje. Na paty mu šlape Amerikánka, jež s třinácti nominacemi poutá pozornost příběhem dívky hledající svobodu v kleci normalizační reality.
Dalším silným hráčem je debut režiséra Adama Martince Mord, který s tragikomickým nadhledem zpracovává vesnické drama kolem zabijačky. Co víc, 10 nominací získala i minisérie Metoda Markovič: Hojer, která bez růžových brýlí vykresluje syrovou policejní práci v ČSSR.
Nové trendy: Seriály a minisérie na výsluní
Jednou z nejvýraznějších změn letošního ročníku je zařazení samostatných hereckých kategorií pro televizní produkce. Výsledkem je větší pozornost věnovaná hereckým výkonům v seriálech, jako je oblíbené Dobré ráno, Brno! II nebo napínavá minisérie Dcera národa. Tento krok odráží rostoucí kvalitu televizní tvorby, která už dávno přestala být popelkou vedle celovečerních filmů.
Zatímco dříve byste o televizních minisériích slyšeli jen okrajově, dnes se stávají velkými hráči. Díky nim mohou mladší tvůrci experimentovat, a jak ukazuje Metoda Markovič, někdy z toho vznikají díla, která rezonují s historií i současností.
Záblesky budoucnosti: Studentské filmy a nové tváře
Jedním z nenápadných, ale klíčových aspektů Českých lvů je podpora studentské tvorby. Cena Magnesia za nejlepší studentský film letos míří k mladým talentům, jako je Greta Stocklassa nebo Ema Hůlková, jejichž snímky dokazují, že budoucnost české kinematografie je v dobrých rukou.
A zatímco se o hlavní sošky utkávají velká jména, není na škodu si všimnout ani těch menších. Například animovaný film Život k sežrání nebo dokument Ještě nejsem, kým chci být zaujaly svou odlišností i odvahou jít proti proudu.

Karlos Vémola otevřeně o pádu na dno po prohře s Attilou: Rozchod s Lelou, nevěděl jsem, jak se sebou žít
Co nás čeká během slavnostního večera?
Předávání cen proběhne tradičně v pražském Rudolfinu a jeho atmosféru obohatí moderátor Karel „Kovy“ Kovář. Tento tah je od ČFTA jasným signálem, že chce přitáhnout i mladší publikum. Kreativním supervizorem večera bude Matěj Chlupáček, jehož rukopis slibuje inovativní a vizuálně zajímavé provedení.
Slavnostní večer však nebude jen o hvězdách před kamerou. Letošní ročník vzdává hold i filmovým profesionálům, kteří zůstávají v pozadí. Bez nich by se však žádné dílo neobešlo – jsou to právě ti, kteří drží celý kolos kinematografie pohromadě.

Nominace
NEJLEPŠÍ CELOVEČERNÍ HRANÝ FILM
Amerikánka – producent Viktor Tauš
Mord – producent Matěj Paclík
Od marca do mája – producent Tomáš Pertold
Vlny – producentka Monika Kristl
Zahradníkův rok – producent Jiří Tuček
NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
Architektura ČSSR 58-89 – režie Jan Zajíček – producenti Karla Stojáková, Pavel Berčík, Vladimír Brož, Maroš Hečko, Peter Veverka
Hranice Evropy – režie Apolena Rychlíková – producenti Tereza Horská, Vít Klusák, Filip Remunda
Ještě nejsem, kým chci být – režie Klára Tasovská – producenti Lukáš Kokeš, Klára Tasovská
Prezidentka – režie Marek Šulík – producentka Barbara Janišová Feglová
Válečný zpravodaj – režie David Čálek, Benjamin Tuček – producent Václav Flegl
NEJLEPŠÍ REŽIE
Amerikánka – Viktor Tauš
Mord – Adam Martinec
Od marca do mája – Martin Pavol Repka
Vlny – Jiří Mádl
Zahradníkův rok – Jiří Havelka
NEJLEPŠÍ HEREČKA V HLAVNÍ ROLI
Amerikánka – Klára Kitto
Manželé Stodolovi – Lucie Žáčková
Rok vdovy – Pavla Beretová
Sucho – Magdaléna Borová
Zápisník alkoholičky – Tereza Ramba
NEJLEPŠÍ HEREČKA V HLAVNÍ ROLI V SERIÁLOVÉM DÍLE
Dcera národa – Antonie Formanová
Dobré ráno, Brno! II – Zuzana Zlatohlávková
Smysl pro tumor – Alžběta Malá
NEJLEPŠÍ HEREC V HLAVNÍ ROLI
Manželé Stodolovi – Jan Hájek
Mord – Karel Martinec
Smetana – Václav Neužil
Vlny – Vojtěch Vodochodský
Zahradníkův rok – Oldřich Kaiser
NEJLEPŠÍ HEREC V HLAVNÍ ROLI V SERIÁLOVÉM DÍLE
Dobré ráno, Brno! II – Jan Kolařík
Metoda Markovič: Hojer – Petr Lněnička
Smysl pro tumor – Filip Březina
NEJLEPŠÍ HEREČKA VE VEDLEJŠÍ ROLI
Amerikánka – Klára Melíšková
Amerikánka – Lucie Žáčková
Mord – Karin Bílíková
Smetana – Denisa Barešová
Vlny – Tatiana Pauhofová
NEJLEPŠÍ HEREČKA VE VEDLEJŠÍ ROLI V SERIÁLOVÉM DÍLE
Dobré ráno, Brno! II – Simona Lewandowska
Metoda Markovič: Hojer – Sarah Haváčová
Náhradníci – Iva Janžurová
NEJLEPŠÍ HEREC VE VEDLEJŠÍ ROLI
After Party – Jan Zadražil
Ema a smrtihlav – Milan Ondrík
Mord – Antonín Budínský
Vlny – Martin Hofmann
Vlny – Stanislav Majer
NEJLEPŠÍ HEREC VE VEDLEJŠÍ ROLI V SERIÁLOVÉM DÍLE
Metoda Markovič: Hojer – Petr Uhlík
Smysl pro tumor – Jiří Bartoška
Smysl pro tumor – Pavel Řezníček
NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
Amerikánka – David Jařab
Metoda Markovič: Hojer – Jaroslav Hruška
Mord – Adam Martinec
Vlny – Jiří Mádl
Zahradníkův rok – Jiří Havelka
NEJLEPŠÍ KAMERA
Amerikánka – Martin Douba
Metoda Markovič: Hojer – Ondřej Belica
Mord – David Hofmann
Rok vdovy – Dušan Husár
Vlny – Martin Žiaran
NEJLEPŠÍ STŘIH
Amerikánka – Alois Fišárek, Krzysztof Komander
Ještě nejsem, kým chci být – Alexander Kashcheev
Metoda Markovič: Hojer – Tomáš Holocsy
Mord – Matěj Sláma
Vlny – Filip Malásek
NEJLEPŠÍ ZVUK
Amerikánka – Michał Fojcik, Michał Bagiński
Ještě nejsem, kým chci být – Alexander Kashcheev, Michaela Patríková
Mord – Miki Kocáb, Peter Hilčanský
Vlny – Viktor Ekrt
Život k sežrání – David Titěra, Viktor Ekrt
NEJLEPŠÍ HUDBA
Amerikánka – Jan Michael Prokeš
Ještě nejsem, kým chci být – Oliver Torr, Prokop Korb, Adam Matej
Mord – Jonatan Pjoni Pastirčák
Vlny – Simon Goff
Život k sežrání – Michal Novinski
NEJLEPŠÍ SCÉNOGRAFIE
Amerikánka – Jan Kadlec
Dcera národa – Henrich Boráros
Metoda Markovič: Hojer – Milan Býček
Smetana – Jan Vlasák
Vlny – Petr Kunc
NEJLEPŠÍ KOSTÝMY
Amerikánka – Jan Kadlec
Dcera národa – Jarmila Dunděrová
Metoda Markovič: Hojer – Vladimíra Pachl Fomínová
Smetana – Andrea Králová
Vlny – Katarína Štrbová Bieliková
NEJLEPŠÍ MASKY
Amerikánka – Jana Dopitová, René Stejskal
Dcera národa – Lenka Nosková
Metoda Markovič: Hojer – Lukáš Král
Smetana – Martin Valeš, Jana Bílková, Martin Větrovec
Vlny – Adéla Anděla Bursová
NEJLEPŠÍ MINISÉRIE NEBO SERIÁL
Dcera národa – hlavní tvůrci Matěj Chlupáček, Cristina Groșan – hlavní producenti Maja Hamplová, Matěj Chlupáček, Lada Dobrkovská, Barbora Mudrová
Dobré ráno, Brno! II – hlavní tvůrce Jan Prušinovský – hlavní producent Jan Maxa
Metoda Markovič: Hojer – hlavní tvůrce Jaroslav Hruška – hlavní producenti Lukáš Mráček, Tomáš Hruška
Smysl pro tumor – hlavní tvůrce Tereza Kopáčová – hlavní producent Matěj Stehlík
Vlastně se nic nestalo – hlavní tvůrce Jan Vejnar – hlavní producent Jakub Mahler
NEJLEPŠÍ ANIMOVANÝ FILM
Hurikán – režie Jan Saska – producenti Kamila Dohnalová, Martin Vandas, Alena Vandasová – výtvarníci Jan Saska, Marek Pokorný
Velký Pán – režie Radek Beran – producent Jakub Červenka – výtvarník František Antonín Skála
Život k sežrání – režie, výtvarník Kristina Dufková – producent Matěj Chlupáček
NEJLEPŠÍ KRÁTKÝ FILM
Ani se nenaděješ a už se jmenuješ – režie, producent Ema Hůlková
Bzukot Země – režie Greta Stocklassa – producenti Jakub Vacík, Marek Dusil
Mezi námi moře – režie Lun Sevnik – producent Rok Biček
CENA MAGNESIA ZA NEJLEPŠÍ STUDENTSKÝ FILM – nestatutární cena
3MWh – režie Marie-Magdalena Kochová
Ani se nenaděješ a už se jmenuješ – režie Ema Hůlková
Bzukot Země – režie Greta Stocklassa
Humanity – režie Tereza Kovandová
Plevel – režie Pola Kazak
Přehled počtu nominací
Vlny – 14 nominací
Amerikánka – 13 nominací
Metoda Markovič: Hojer – 10 nominací
Mord – 10 nominací
Dcera národa – 5 nominací
Smetana – 5 nominací
Smysl pro tumor – 5 nominací
Dobré ráno, Brno! II – 4 nominace
Ještě nejsem, kým chci být – 4 nominace
Zahradníkův rok – 4 nominace
Život k sežrání – 3 nominace
Manželé Stodolovi – 2 nominace
Od marca do mája – 2 nominace
Rok vdovy – 2 nominace
After Party – 1 nominace
Ani se nenaděješ a už se jmenuješ – 1 nominace
Architektura ČSSR 58-89 – 1 nominace
Bzukot Země – 1 nominace
Ema a smrtihlav – 1 nominace
Hranice Evropy – 1 nominace
Hurikán – 1 nominace
Mezi námi moře – 1 nominace
Náhradníci – 1 nominace
Prezidentka – 1 nominace
Sucho – 1 nominace
Válečný zpravodaj – 1 nominace
Velký Pán – 1 nominace
Vlastně se nic nestalo – 1 nominace
Zápisník alkoholičky – 1 nominace
Ceny udělené na tiskové konferenci 13. ledna 2025:
NEJLEPŠÍ FILMOVÝ PLAKÁT – nestatutární cena
Amerikánka – Jan Kadlec, Jan Poukar – oceněný plakát
Architektura ČSSR 58-89 – Petr Bosák, Robert Jansa
Janžurka – Štěpán Malovec
Ještě nejsem, kým chci být – Kristýna Kulíková
Mord – Kryštof Doležal
CENA FILMOVÝCH FANOUŠKŮ – nestatutární cena
Vlny – Jiří Mádl (oceněný režisér)

Úterní Ulice: Sára znovu šokuje, Pešek utíká od Amálky a pravda o rozlučce odhalena
Zdroje: ČFTA, CSFD