Zítra to roztočíme, drahoušku: Krutá ztráta Zázvorkové a Kopeckého, svalnatý padesátník a lež s pračkou

Legendární komedie Zítra to roztočíme, drahoušku…! Petra Schulhoffa patří mezi stálice televizní zábavy. Diváci se u ní baví už téměř padesát let, málokdo však tuší, jaké drama se odehrávalo mimo záběry kamer. Hlavní hvězdy filmu, Stella Zázvorková a Miloš Kopecký, museli předstírat manželskou chemii, ačkoliv je v reálném životě rozdělila smrt dcery. Snímek navíc provázely technické podvody s rekvizitami a herci si museli některé scény vyvzdorovat.

REKLAMA

Bolest skrytá za smíchem

Režisér Petr Schulhoff do rolí manželů Novákových obsadil Stellu Zázvorkovou a Miloše Kopeckého, kteří byli v té době již dávno rozvedeni. Jejich skutečné manželství trvalo v padesátých letech pouhý rok, ale i po rozchodu je spojovalo pouto nejtěžšího kalibru. Měli spolu dceru Janu, která spáchala sebevraždu v pouhých patnácti letech.

Bývalí partneři museli na place potlačit obrovské osobní trauma. Jejich dcera si sáhla na život v době dospívání, kdy se nedokázala vyrovnat se slávou svých rodičů. Tragédie se stala v den, kdy Jana věděla, v kolik hodin se matka vrací z divadla, a pustila plyn. Stella Zázvorková se však zdržela a dceru našla mrtvou. I přes tuto fatální ránu dokázali oba profesionálové podat v komedii bezchybný výkon.

Stella Zázvorková později přiznala, že má Miloše Kopeckého ukrytého v sobě ve zvláštní kazetě, kterou málokdy otevírá. Svatební fotografie, která se ve filmu objeví, je navíc skutečným snímkem z jejich reálné svatby. Když se v roce 1980 točilo volné pokračování Co je doma, to se počítá, pánové…, Kopecký už roli odmítl. Oficiálně se spekulovalo o špatném scénáři, ale skutečným důvodem byla nechuť znovu jitřit staré rány spoluprací s bývalou ženou.

Lež o americké pračce a Sobotova podmínka

Jednou z nejpamátnějších scén je moment, kdy Novákovi stěhují do patra „americkou automatickou pračku“. Filmaři si však museli poradit s dobovým nedostatkem západního zboží. Ve skutečnosti šlo o krabici od italské pračky Zanussi DL 1400T, která byla navíc prázdná, aby ji herci vynesli. Legendární hlášky kolem tohoto spotřebiče vznikly díky improvizaci. Luděk Sobota, představitel syna Reného, totiž přijal roli pouze pod podmínkou, že bude moci v textu improvizovat.

Zítra to roztočíme, drahoušku…! FOTO: Ivan Minář / Zdeněk Dukát / distr. Česká televize

Mnoho detailů ve filmu odráží realitu socialismu sedmdesátých let. Když uklízečka v podání Heleny Růžičkové křičí, aby si „inkousti“ pohli, používá dobový slangový výraz dělnické třídy pro úředníky. Ikonický sušák na prádlo v koupelně byl český výrobek KLAD a fén, který Kopecký opravuje, byla klasická ETA. Tvůrci si hlavu nelámali ani s logikou stavby. Když Miloš Kopecký tvrdí stěhovákům, že bydlí v desátém patře, pozorný divák si všimne, že dům má pater pouze devět.

Luxus versus chudoba

Sociální status obou rodin pečlivě dokreslovala dobová elektronika, kterou dnes ocení hlavně sběratelé. Zatímco šetřiví Novákovi sledují program na starém televizoru Tesla Mánes z konce padesátých let a poslouchají předválečné rádio Telefunken Arie, modernější Bartáčkovi se pyšní televizorem Tesla Bajkal a tranzistorákem Twist. Evžen Novák navíc jezdí ve voze Škoda Octavia z roku 1961, což podtrhuje jeho image člověka, který věci „nehuntuje“, ale udržuje.

Scénář si pohrál i s jazykovou vybaveností postav. Když se jednoduchý Bartáček snaží působit sečtěle, zkomolí názvy pořadů. Místo „Hudba z respiria“ říká „Hudba z rešpícia“, což byla narážka na tehdejší vysílání vážné hudby. Tvůrci však udělali faktickou botu v případě nákupu pračky. Postavy tvrdí, že ji koupily v Železářství, jenže tento sortiment v dobách socialismu prodávaly výhradně prodejny Elektro.

Věkový podvod a Peterkovo proroctví

Zajímavý paradox panoval mezi mužskými protagonisty. Miloš Kopecký i František Peterka se narodili ve stejném roce 1922 a v době natáčení jim bylo 54 let. Ve filmu však Peterka hraje o deset let mladšího energického hromotluka, zatímco Kopecký představuje usedlého pána. Tento věkový rozdíl dělal problémy Ivě Janžurové. Bylo jí tehdy pouhých 35 let a postěžovala si, že si o pauzách se svým filmovým manželem Peterkou neměla co říct.

František Peterka, známý svou atletickou postavou a rolí Krakonoše, byl celoživotní sportovec. Osud mu však připravil těžké zkoušky, které mu kdysi předpověděla vědma. Vyčetla mu, že se na sklonku života bude potýkat s vážným zraněním. To se bohužel naplnilo, když ho srazilo auto a s přeraženýma nohama strávil tři roky v nemocnici, kde prodělal desítky operací. Ve filmu ale ještě plný síly prohlašuje památnou větu o zničení sousedů, kterou Kopecký uzavírá latinským „Tertium non datur“, tedy „třetí možnost není“.

Chyby, které jste přehlédli

Pozornému divákovi neuniknou drobné technické prohřešky, kterých se filmaři dopustili. Například v úvodu filmu, když Bartáček (František Peterka) vztekle práskne dveřmi, ze zdi spadne ozdobná maska. Při zpomaleném záběru je však zřetelně vidět, jak člen štábu z druhé strany zdi vytahuje hřebík, aby rekvizita spadla přesně na povel. Úsměvná chyba se vloudila i do scény na pavlači. Když Iva Janžurová v záchvatu vzteku přestřihává prádelní šňůry, jsou v záběru vidět nejprve jen dvě, ale o střih později se najednou objeví třetí šňůra přímo před jejím bytem.

Filmaři si upravili realitu i v samotném závěru. René (Luděk Sobota) a Naďa (Dagmar Havlová) čekají před obřadní síní, ve skutečnosti ale stojí před budovou Fakulty strojní ČVUT v pražských Dejvicích. A pokud vás někdy zarazilo slovo „šlejška“, kterým uklízečka v podání Heleny Růžičkové počastuje Stellu Zázvorkovou, vězte, že jde o zapomenutý výraz pro bramborovou šišku, kterou se krmily husy.

Tento klenot české kinematografie si můžete připomenout právě dnes. Česká televize jej uvádí 27. prosince v 15:25 na programu ČT1.

Zajímavosti a perličky z natáčení dalších českých i zahraničních filmů či seriálů si můžete přečíst ZDE.

Zdroj informací: autorské zpracování redakce Readzone.cz na základě veřejně dostupných informací z médií (csfd, extra, super).

Přidat boxík na seznam

Odebírejte nás

Edita Folprechtová
Edita Folprechtová
Psaní je mou vášní již od střední školy, a to už je nějaký ten pátek. Miluji kulturu, popkulturu, hudbu a divadlo. Po studiu na VŠE jsem se dala na publicistiku na volné noze a zůstala u toho dodnes.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA