V poměrně nedávné minulosti bylo klasikou cestování vidět dámu s doprovodem muže, nebo aspoň ve skupince kamarádek. Aktuálně však celý cestovní průmysl prožívá tichou revoluci. Stále větší skupina žen totiž zmíněný model opouští a na cesty se vydávají naprosto single. Nejde přitom jen o mladé „nomádky“ živící se například copywritingem.
Změna na obou stranách
Rostoucí fenomén tak přetvařuje nejen samotný zážitek cestovatelek, nevyhnutelně na něj musí reagovat i struktura cestovního průmyslu. A ten se tím pádem mění, protože věkové rozpětí sólistek je dle Travel Adventure 20-60 let. Tedy prakticky všechny ženy, které mohou cestovat samy.
Žádná jednorázová vlna
Statistiky navíc potvrzují, že právě sólo cestování není nějakou módní vlnou, která za rok či dva odezní. Během posledních několika let zachytila Asociace Adventure Travel Trade Association nárůst cestovních společností zaměřujících se přímo na samostatné cestování žen o 230 %. To potvrzuje i National Geographic.
Tím to ovšem nekončí. Zaprvé tvoří víc jak polovinu všech cestujících na světě, konkrétně 64 %. Zadruhé, což už asi nepřekvapí, mají podle zprávy Skift Research The Woman Traveler na svědomí 82 % všech cestovních rozhodnutí. I když tedy cestují s někým dalším, řídí se většina věcí podle nich.
Jen pro ženy
A data nekončí. Například agentura Responsible travel hlásí za poslední tři roky zvýšení dovolených jen pro ženy o 18. %. Globální vyhledávání termínu „travel companies for solo female travellers“ vzrostlo mezi červnem 2020 a červnem 2025 o 600 %. Vyhledání „solo trips for women“ se zvýšilo o 200 %. Pro společnost Virtuoso tvoří samotné ženy dokonce 71 % všech zákazníků. Jde o firmu specializovanou na luxusní zážitkové pobyty a výlety.
Ekonomická samostatnost
Za rostoucím trendem lze určitě najít vícero faktorů. Jeho jádrem je všem rostoucí ekonomická samostatnost něžného pohlaví. I investiční banka UBS podotýká, že právě ženy jsou v průměru bohatší, než kdy dříve. U mladé generace se srovnávají platové rozdíly. Právě to umožňuje ženám svobodu v rozhodování o vlastních cestovních záměrech i preferencích.
Společně proti riziku
Hlavním důvodem přetrvávání skupinových zájezdů zůstává bezpečnost. Průzkum komunity Solo Female Travelers odhalil, že bezpečnost cestování je pro 59 % respondentek významná při rozhodování o samostatném nebo skupinovém výletu. To potvrdila i studie Radical Storage, kde je pro 46 % tento faktor zase překážkou pro tento způsob cestování.
Ženské cestovky na tohle zvláště dbají. „Strávit týden či dva v těsné blízkosti s muži, které neznáte, znamená, že musíte být víc ve střehu. Je nesmírná úleva nemuset dvakrát přemýšlet, vedle koho si sednete v autobuse nebo zda si máte krýt pití,“ uvádí jako příklad Carli Koriková z komunity Girlst Who Travel.
Hlubší vztahy, sesterství
Ženy či dívky současně hledají možnosti navázání hlubších kontaktů, otevřenějších rozhovorů a propojení. Zakladatelka firmy Radiant Escapes April Seals-Partnerová popisuje svoje důvody:
„Zvolila jsem zájezd pouze pro ženy, protože jsem nehledala jen další únik – hledala jsem sesterství. V prostoru určeném jen ženám je zranitelnost léčivá a rozhovory jdou rychle do hloubky.“ Budoucnost tak nebude jen o nových místech, ale o smyslu samotných cest nebo cesty.

Lukáš Pavlásek je z tydýta fešákem. Po falešné svatbě s Pazderkovou se skutečně oženil a zhubl přes 10 kilo
Zdroje: TravelAdventure, NationalGeographic, RadicalStorage





