„Dobrou noc. Malajsijské tři sedm nula.“ To byla poslední slova, která zahlásil Zaharie Ahmad Shah. Poté se kapitán malajského letu MH370 už definitivně odmlčel. Jeho Boeing 777-200ER měl na palubě 239 lidí. Odstartoval z Mezinárodního letiště v Kuala Lumpur a mířil do Pekingu, kam ale nikdy nedorazil.
Stále bez vysvětlení
Zmíněné hlášení zaznělo asi hodinu poté, co se stroj 8. března 2014 odlepil od země. Tři minuty po kapitánových slovech zmizel z radarů, a i po více jak dekádě jde o jednu z největších záhad světové historie letectví. Obrovský Boeing 777 je pro srovnání vyšší něž dům o pěti patrech.
Na jasné noční obloze se takový kolos dokázal i tak „zneviditelnit“. Jeho zmizení tak dnes nahrává i konspiračním teoriím včetně verze o únosu mimozemšťany. Oficiální verze zní, že se z dosud neznámých příčin odklonil od své původní trasy, došlo mu palivo a zřítil se do Indického oceánu tisíce kilometrů od cíle.
Proč? Kde? Kdy? Jak?
Přes obrovskou snahu i rozbor všech dostupných údajů tone šetření této události nadále v mlze. Zatím poslední vyšetřovací zpráva nevylučuje ani zásah třetí strany. Vyšetřovatelé pracují s domněnkou, že se Boeing obrátil zpátky na Kuala Lumpur, odkud původně startoval.
Jedním z hlavních problémů je absence samotného letounu. Nebyl nalezen ani vrak, ani černé skříňky. V této poslední verzi je tvrzení malajsijské vlády, že letoun byl cíleně odkloněn od původní trasy. Důvod? Původce? Opět neznámo. S jakýmkoli dispečinkem přestal letoun podle iRozhlasu komunikovat cca 40 minut po startu. Tehdy si ho předávali pracovníci Malajsie a Vietnamu. Podle dat vojenského radaru se pak stočil prudce na jihozápad.
Vina pilota?
„Nemyslíme si, že se to mohlo stát vinou pilota, ale nesmíme pominout fakt, že se letadlo obrátilo zpátky k místu svého odletu. Nemůžeme taky popřít, že systémy byly manuálně vypnuté záměrně, nebo z jiných důvodů. Nemůžeme ani vyloučit možnost neoprávněného zásahu třetí osoby,“ prohlásil dle České televize šéf nezávislého vyšetřovacího týmu Kok Soo Chon.
Vysunutí klapky
V zásadě jedinou novinkou je tak skutečnost nepřipravenosti letadla na přistání. „Letadlo nebylo při doteku s vodou v konfiguraci na přistání. Klapka nebyla vysunutá, což by nasvědčovalo tomu, že se s letadlem nepřistávalo, prostě se zabořilo do vody,“ komentoval nová zjištění letecký publicista Martin Velek.

S kým žije Vojtěch Kotek: Radana je jeho oporou, mámou malého Huberta i podnikatelkou
Ani trosky nepomohly
Připustil současně, že stran skutečné příčiny zmizení letu MH370 tápou vyšetřovatelé nadále ve tmě „Přesvědčivou odpověď bude možné poskytnout, pouze pokud bude nalezen vrak,“ dodal. Záhadu tak neosvětlil ani úlomek křídla, který byl dle iDnes nalezen na jaře 2016 na jednom z ostrovů státu Mauricius. Další části nalezli experti v roce 2015 na Réunionu a později na ostrově Pemba u Tanzanie.
Existují indicie, že zmizení bylo záměrem pilota, který během odklonu z trasy proletěl kolem svého rodného ostrova. Ani další skutečnosti jako cestující, kteří si koupili letenky na falešný pas, však neodhalují celý průběh nebo motiv.
Zůstane navždy bez odpovědi?
Let MH370 se stal symbolem technologického selhání, ale i bolestivým mementem pro leteckou bezpečnost. Byl impulzem pro řadu změn v systému sledování letadel, především v oblastech, kde chyběl radarový dohled. Přesto se i po letech ukazuje, že při vší vyspělosti současného světa stále existují chvíle, kdy obří letoun zmizí beze stopy – a s ním i odpovědi, na které čekají stovky rodin.

Matěj Nechvátal: Honza Břečka z Pupenda za kariéru vděčí Vetchému. Dnes je z něj herec, táta a zakladatel táborů
Zdroje: iDnes, iRozhlas, CeskaTelevize