Nastartovat motor, zapnout topení a teprve pak škrábat skla. Zvyk, který považuje většina řidičů za praktický, se může pěkně prodražit. Policie může pokutovat i několik minut běžící motor u stojícího auta, a to nejen v obci, ale i na parkovišti.
Zákon jasně zakazuje běžící motor u stojícího auta
Podzim a ranní teploty kolem nuly znamenají pro řidiče každoroční rituál. Mnozí usednou do auta, nastartují, zapnou vyhřívání a teprve potom berou do ruky škrabku. Jenže právě tenhle postup zákon zakazuje. Policie totiž může na místě udělit pokutu do 1500 korun, ve správním řízení pak až pět tisíc.
„Řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky nadměrným hlukem nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro Deník.cz. Zákaz se vztahuje i na chvíle, kdy motor běží kvůli odmrazování oken nebo když řidič jen sedí v autě a čeká.
Podle CNN Prima News může být takové chování považováno za zbytečné používání motoru i na parkovišti. Policie proto může zasáhnout kdekoli, kde auto stojí, i když nejde o provozní situaci, jako je jízda v koloně.
Motor trpí a palivo ubývá, varují odborníci
Nejde však jen o pokutu. Podle automechanika Radka Šmída škodí dlouhé stání s nastartovaným motorem i samotnému vozu. „Po nočním mrazu nemá olej takovou viskozitu. Prostě tolik nemaže. Tím trpí vnitřní části. Neprojeví se to hned, ale až po čase. Ideální je nastartovat, vyjet a netočit do ohřátí motoru do vysokých otáček,“ řekl Šmíd pro Deník.
Motor, který běží na místě, spaluje víc paliva a zahřívá se pomaleji. Auto se tak do správné teploty dostává zbytečně dlouho. Podle odborníků je lepší chránit okna fólií nebo kartonem, případně použít chemické rozmrazovače, které námrazu odstraní během několika sekund.
Odmrazovat auto se zapnutým motorem není jen otázka pohodlí, ale i ohledu k ostatním. Pokud by na sídlišti ráno několik aut současně startovalo a běželo na místě několik minut, hluk i výfukové zplodiny by byly pro okolí výrazné.
Pokuta může přijít i za světla či klimatizaci
Zákon pamatuje i na další případy, kdy řidiči nechávají motor běžet bezdůvodně. Až 1500 korun může stát i zapnutá klimatizace u stojícího vozu. Policie může zasáhnout i kvůli nesprávnému používání výstražných světel.
„Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla. Místo zvukového výstražného znamení smí řidič dávat světelné výstražné znamení krátkým přerušovaným rozsvícením dálkového světla,“ vysvětlil František Jemelka.
Řidiči často zapínají výstražná světla při krátkém stání, třeba před obchodem. Podle Igora Siroty z Ústředního automotoklubu to ale zákon nepřipouští. „Výstražná světla avizují hrozící nebezpečí. Upozornění na to, že jste si odskočil pro cigarety, rozhodně není tento případ,“ říká Sirota.
Nejlepší je prevence
Nejjednodušším způsobem, jak se vyhnout námraze, je předem zakrýt čelní sklo. Pomůže i obyčejný karton, který ráno jednoduše sejmete. Pokud už sklo namrzne, postačí použít speciální rozmrazovací sprej.
Pokuty nejsou nijak drakonické, podle ministerstva mají hlavně připomenout ohleduplnost za volantem. Zákon nemá lidi trestat, ale omezit zbytečný hluk, kouř i zbytečné ničení motorů způsobené neznalostí či pohodlím.






