Při návštěvě mnoha dnes celosvětových webů by vás kolikrát nenapadlo, že měly původně fungovat nějak úplně jinak. Nejnavštěvovanější stránka po Google a největší zásobárna videí YouTube je přesně tento případ. Nenápadný projekt tří expracovníků Muskova Paypalu nakonec zásadně změnil mediální krajinu. Co se vlastně tehdy dělo a kdo si jich pak všimnul?
Trojka a seznamka
YouTube jako webová stránka spatřila světlo světla 14. února 2005. Původní záměr byl vytvořit seznamku, kam by uživatelé nahrávali videa, kde mluví o sobě a ideálním partnerovi. O takový způsob vztahové prezentace ale nebyl zájem a ani zakladatelé – Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim – nechtěli jít příkladem.
„Byli jsme natolik zoufalí, že jsme zveřejnili inzeráty, ve kterých jsme ženám nabízeli dvacet dolarů, aby na seznamku nahrály video. Nikdo se neozval,“ uvedl Karim pro stránku Vice. Osud byl ale milostiv a uživatelé velmi záhy našli pro stránku kýžené využití.
Boeing, zoo a Nike
Aby web nezel totálně prázdnotou, nahrál na něj Karim záběry vzlétnutí a přistání Boeingu 747. Videa pak začala přibývat a na YouTube se objevovaly záběry psů, přírody, osobních věcí uživatelů. Trojice zakladatelů proto změnila koncept a rozhodla se dát uživatelům více prostoru.
Prvním videem nahraným po tomto kroku bylo Karimovo „Me at the zoo“. Má to 18 sekund a Karim je na něm u sloního výběru v San Diegu. Klip nesděluje nic zásadního, určil však směřování internetu. YouTube začal neuvěřitelně růst, prvním videem s milionem zhlédnutí byla Nike reklama zvaná „Golden Boots“. Koncem roku založení už docházelo k osmi milionům přehrání denně (videí celkově, ne tohoto).
Google si všímá
Stinnou stránkou bylo, že uživatelé neřešili vlastnictví klipů. V únoru 2006 tak došlo na stížnost od NBC. Televize žádala odstranění skeče ze Saturday Night Live kvůli duševnímu vlastnictví. To však vedlo k dohodě o propagaci, a YouTube zahájil reklamní funkce. V říjnu stejného roku došlo ke zlomu, kdy YouTube za 1,65 miliardy dolarů koupil Google.
Konkurence televizím
Dle statistik webu TV Kompas klesla míra sledování klasické televize v roce 2024 o 4 % na 2 hodiny a 24 minut denně. Klíčovým bodem je mladá generace, protože lidé ve věku 16 – 24 let prakticky nesledují lineární televizní vysílání.

Brigitte Bardot otevřeně promluvila po 11 letech: „Jsem vězněm sebe samé.“ Půl století nehraje a život zasvětila zvířatům
„Když mladší diváci vezmou do ruky televizní ovladač, jako první se jim vybaví YouTube. Vidíme však také známky toho, že se k této platformě obracejí i starší dospělí,“ rozebral trend Ed Leighton, ředitel Ofcomu pro strategii a výzkum.
Zábava, rozbory
Obecný fenomén Youtuberů začínal na čisté zábavě. Mnoho z nich včetně u nás nejznámějšího Kovyho a Martina Mikysky se postupně přesunulo ke vzdělávání či aspoň „rozborům“ různých jevů. Hlavní výhodou YouTube je absence „programu“, do kterého by dotyční museli svoje vysílání vměstnat. V jednu hodinu tak může probíhat neomezené množství paralelních vysílání a uživatel není nijak omezen. V případě podcastů nebo talkshow není navíc samotný vizuál tak podstatný, takže může obsah jen poslouchat třeba za běhu.
Peníze
Zdroji příjmů jsou v první řadě reklama a product placement, tedy použití výrobku. Kooperaci s firmou tvoří i klasické partnerství a sponzoring jako ve sportu. Novinkou posledních několika let jsou paywall a monetizační služby jako Patreon dovolující uživatelům posílat konkrétnímu tvůrci „spropitné“ bez horního limitu. High-endem monetizace jsou pak vlastní produkty a „merch“ jako nápoje, oblečení nebo kosmetika.
Na vrcholu je dle PlayZone letos Jon Marianek s příjmem 33 milionů díky světovým partnerstvím včetně Netflixu. Druhý Taras Povoroznyk „Tary“ se pustil do vlastního nápoje a vydělal 30 milionů. Hyperaktivní Filip Zima neboli FIZIstyle si přišel na 27,5 milionů, exprávník Ondřej Koběrský na 23 milionů a „ochránce internetu“ Mikýř na 20 milionů.
