Tolik skloňovaná umělá inteligence už není jen nástrojem, který zrychluje běžně úkony nebo analyzuje rozsáhlé datové soubory. V mnoha rolích se stává i do značné míry samostatnou entitou, která ovlivňuje běžné lidi. A její marketingová účinnost je i podle studií zcela srovnatelná s vlivem lidských modelek nebo digitálních tvůrců.
Stejný výstup, jiný zdroj
V principu zůstává obsah internetu stále stejný. Obrázky, text, video, zvuk. Už několik let ale neplatí, že na videu nebo obrázku musí být reálný člověk. Čistě digitální postavy dnes zpívají, vypráví, propagují značky a navazují vztah s fanoušky úplně stejně, jako to dělají reálné celebrity. V roce 2022 bylo na internetu něco přes 150 virtuálních influencerů, popularita a počet ale rychle roste a dnes to jsou již desetitisíce, oficiální čísla však nejsou k dispozici.
Vliv člověka versus AI
Anglicismus influencer se ujal i u nás, i když například youtuber Kovy navrhoval „vlivníka“, Česká televize v této souvislosti zmiňuje „ovlivňovače“. Bude to ale spíš případ, kdy anglické slovo zkrátka zůstane. Digitální tvůrce tohoto typu většinou doporučuje nějaké zboží a od výrobce za to dostává provizi. Stejný model jako affiliate weby, jen přímější metoda.
Trend zažil úsvit před cca dekádou, s rozvojem AI ale dost možná nastal soumrak. Právě influencery mohou totiž podle studie nahradit překvapivě snadno právě AI avataři. Porovnání videí na produkt firem Dior, Samsung nebo Versace u generovaných modelek ukázalo, že pravděpodobnost nákupu sledujícími je prakticky stejná jako u lidských modelek.
Nová doba, nová kategorie
„Jsme svědky zrodu nové kategorie influencerů v oblasti marketingu, modelů vytvořených umělou inteligencí,“ podotýkají autoři. „Neobjevili jsme žádné rozdíly, pokud jde o sledování nebo oblibu reklamy založené na modelech AI. To ukazuje, že spotřebitelé mohou být stejně ochotní sledovat influencera, ať už je to AI, nebo člověk.“ Jedna taková AI influencerka je i níže. Profil AI ženy Emily Pellegrini má přes 360 tisíc sledujících.
Generování hudby
AI nástroje začínaly u textu a obrázků, dnes už zvládají i zvuk a video. A vzhledem k využívání firmami i jednotlivci letí dopředu tempem přímo raketovým. Existují už i jasně virtuální kapely, na což v Rozhlase upozornil i mediální analytik z FF UK. Při krátkém poslechu člověka stále snadno zmatou, delší poslech však odhalí určité „vzorce“. Je však použitelná třeba pro instrumentální hudbu a „relaxační tracky“.
Ozývají se zpěváci
Nevrlé hlasy umělců zaznívaly prakticky od zrodu současné umělé inteligence. Grafici i spisovatelé si stěžovali na trénink modelů na jejich dílech bez vědomí nebo kompenzací. Loni podepsaly petici proti AI například Katy Perry nebo Billie Eilish.
Tito i další světoví muzikanti varují před predátorským využíváním umělé inteligence v hudební branži. Otevřený dopis pak jednoduše vyzývá technologické firmy, aby nástroje tohoto typu nevyvíjely. Jedním z problémů bylo třeba napodobení rappera Drakea a zpěváka The Weeknda.
Jak už to bývá, ne všichni umělci vidí AI jako problematickou. Za novinky a možnosti se tak postavili třeba DJ David Guetta nebo zpěvačka Grimes. Ta dokonce vyzvala fanoušky k tvorbě věcí s jejím hlasem s tím, že si se s nimi v případě úspěchu „šábla“ o honoráře.

Soňa z Ulice se vrací ve velkém stylu: Nový podraz a šok pro učitele i ředitele
Zdroje: Flowee, CeskaTelevize, iRozhlas, Rozhlas