Vědci proměnili šváby v kyborgy a obdařili je navigačními superschopnostmi

Švábi se díky plochým tělíčkům dostanou tam, kam člověk beze stop nikdy nedosáhne. Dokáží sežrat prakticky cokoli a stejně je to s jejich přežitím. Právě to z nich dělá přirozené kandidáty na různé průzkumy, či dokonce záchranné operace. Proto se jim podrobně věnuje i tým z japonské univerzity v Ósace a indonéské univerzity Diponegoro.

REKLAMA

Zrodil se superšváb

Právě tito experti přišli s tím, že švábi kyborgové budou dobrý nápad. Koncept totiž zahrnuje to nejlepší z obou světů: organická anatomie švábů, vyladěná během milionů let evoluce k orientaci v malých prostorech a nepřátelských prostředích, naváděná k cíli pomocí nejmodernější elektroniky.

„Vytvoření funkčního robota v takto malém měřítku je výzva; chtěli jsme tuto překážku obejít tím, že jsme to zjednodušili,“ vysvětluje hlavní autor Mochammad Ariyanto, strojní inženýr z Diponegoro University. „Jednoduchým spojením elektroniky a hmyzu se můžeme vyhnout jemným detailům robotického inženýrství a soustředit se na cíl.“

Problém pohybu

Upřímně, i ti nejvyspělejší roboti jsou dnes, pokud jde o pohyb, dosti neohrabaní a pomalí. Pohyb zvířat – a hlavně hmyzu – je na takové úrovni, že naše nejlepší automaty jsou proti tomu jako koloběžka proti motorce. Zvláště patrné je to u vertikální navigace. Většinu pohyblivých robotů totiž zlikvidují jakékoli schody.

Zato šváb zvládá stěny, obvody, pronikne do potrubí a nedělá mu problém málo kyslíku. Místo toho, aby tým začínal od nuly, chtěl zjistit, zda lze madagaskarské syčící šváby (Gromphadorhina portentosa) vybavit senzory pro detekci překážek, vlhkosti a dalších parametrů prostředí. A jestli se elektrody na tykadlech dají použít k jeho vedení.

Dosáhni a uhni

Celý systém se nazývá „biohybridní navigační systém založený na chování (BIOBBN)“. Jde o program typu „reach-avoid“ (dosáhni a vyhni se), jehož cílem je dosáhnout stanoveného místa a zároveň se vyhnout překážkám na trase. Jádrem jsou dva navigační algoritmy: jeden pro jednoduché prostředí a druhý pro složitější situace.

„První navigační systém využívá objemnější a těžší elektronický batoh. Ten druhý potřebuje kompaktnější a lehčí zařízení, kterým se přizpůsobí složité navigaci v terénu,“ píší vědci.

Švábí dráha

Hmyz byl s biologickým vybavením testován na překážkové dráze poseté pískem, kameny a dřevem. Navigační příkazy byly používány střídmě, aby kyborg dosáhl svého cíle. Krom toho si ale zvířata mohla najít vlastní cestu, vyhnout se překážkám, překonat je i se vrátit, pokud se věci zvrtly.

„Tento algoritmus… využil přirozené chování švábů, jako je sledování stěn a šplhání, k navigaci kolem překážek a přes ně,“ informují autoři. „Druhá verze vyžadovala více času kvůli zvýšenému vyhýbání se překážkám a přirozenému chování při lezení.“

Pro trosky a rizika

Autoři doufají, že by se tito broukoboti dali využít ke kontrole nebezpečných trosek, například po válečných konfliktech, či přírodních katastrofách. Dokonce by mohli pomáhat s detekcí přeživších. Umí také posílat údaje o místech nevhodných pro člověka, tedy úzkých potrubích budov, hlubokých tunelech a citlivých místech kulturního dědictví.

Ilustrační foto ZDROJ Pixabaycom

Neviditelný dohled

Tým také upozorňuje na jejich možnosti při sledování. To je mnohem děsivější perspektiva. „Věřím, že náš kyborgický hmyz může dosáhnout cílů s menším úsilím a energií než čistě mechaničtí roboti,“ říká inženýr robotiky Keisuke Morishima z univerzity v Ósace.

„Náš autonomní biohybridní navigační systém překonává problémy, které tradičně robotům činí potíže. Patří sem třeba zotavení z pádu. Právě to je potřeba pro vykročení mimo laboratoř a do reálných scénářů, jako je divočina.“ Samozřejmě není jasné, co si o tom všem myslí samotní švábi.

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovskýhttps://naefar.cz/
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA