Nová vánoční pohádka České televize „Tři princezny“ se stala nejdiskutovanějším štědrovečerním pořadem. Viděly ji téměř dva miliony diváků, avšak hodnocení a reakce ji nešetří. Je to feministicko-ekologická agitka, nebo novodobá pohádka s moderním poselstvím?
Pohádková sledovanost s rozporuplnými reakcemi
Vánoční večery českých domácností tradičně patří pohádkám. Letošní štědrovečerní premiérou byla novinka „Tři princezny“, kterou sledovalo 1,9 milionu diváků starších 15 let. To odpovídá 52 % všech, kdo měli večer zapnutou televizi. I když jde o solidní výsledek, za loňskou pohádkou „Klíč svatého Petra“ pohádka mírně zaostala – tehdy ČT přitáhla přes 2,3 milionu diváků.
Podle statistik ovládly desítku nejsledovanějších pořadů Štědrého dne výhradně programy České televize. Kromě „Tří princezen“ bodovaly i osvědčené stálice jako „Anděl Páně 2“ nebo filmová klasika „Pelíšky“. Přes velmi dobrou sledovanost však nové princezny nesklízely úspěch, nýbrž nekompromisní dávku kritiky – a to nejen od diváků, ale i od odborníků.
Proč tak nízké hodnocení?
Hodnocení na filmových portálech není k pohádce zdaleka tak vstřícné jako její sledovanost. Na portálu ČSFD má dvanáct hodin po televizní premiéře hodnocení pouhých 26 %, na Kinoboxu ještě méně s 25 %. Podobné skóre by mohlo indikovat, že pohádka spíš diváky rozčilovala, než bavila.
Recenze plní termíny jako „feministická agitka“, „ekologická břečka“ nebo „ochotnická tragédie“. Někteří uživatelé dokonce označili „Tři princezny“ za „nejhorší štědrovečerní pohádku za poslední roky“. Naopak pár recenzentů ocenilo odvahu moderní adaptace nebo povedené exteriéry. V celkovém měřítku ale převládá zklamání.
Příběh o princeznách a temné Mortaně
„Tři princezny“ nabízejí klasické pohádkové motivy okořeněné moderními prvky. Sofie, Leona a Flóra se vydávají na nebezpečné dobrodružství, aby zachránily své království před zlou Mortanou, která prahne po věčném mládí. K úspěchu potřebují nejen odvahu a důvtip, ale i vzájemnou spolupráci.
Navzdory poutavému námětu se však mnozí diváci shodli, že výsledek zůstal za očekáváním. Scénář byl označen za slabý, herecké výkony za nepřesvědčivé a moderní jazyk postav za nepatřičný. Tři hlavní protagonistky sklízely kritiku za nezkušenost, a dokonce ani zlá královna, kterou hrála Klára Melíšková, diváky neohromila.

Bedřich se vrací do Ulice: Adrian Jastraban znovu naskočil do rozjetého vlaku a hned bylo veselo
Feministicko-ekologické téma: Pochvala, nebo terč kritiky?
Jedním z nejdiskutovanějších prvků pohádky byl její feministický a ekologický podtext. Zatímco někteří ocenili snahu přiblížit tradiční žánr moderním trendům, většina recenzentů tento aspekt považovala za příliš násilný a křečovitý.
„Ekologická agitka na Štědrý večer,“ stěžovali si někteří diváci. Jiní ale viděli právě v této tematice důležitou výpověď o současné době. Hranice mezi poselstvím a moralizováním je zjevně tenká a v případě „Tří princezen“ ji řada diváků vnímala jako překročenou.
„Tři princezny“ měly ambici stát se moderním příběhem se silným poselstvím, což však podle mnoha recenzí nevyšlo. Pohádce je vyčítána přehnaná temnota, slabá dramaturgie a absence humoru, který by mohl odlehčit vážné momenty.
