Možná jste ani netušili, že před šestasedmdesáti lety hostilo závody Formule 1 samotné Brno. Na Masarykově okruhu se tehdy konala Velká cena Československa a do moravské metropole se sjely závodní legendy světového formátu. Nikdo si nechtěl nechat ujít tak důležitý závod, který se ovšem proměnil v neskutečnou tragédii.
Velká cena Formule 1 1949
Psal se rok 1949 a na Masarykově okruhu v Brně se 25. září konaly závody, jaké naše země nezažila. První velká cena naší malé země se totiž jela právě v moravské metropoli a každý, kdo byl nadšenec do rychlé jízdy, si tento unikát nemohl nechat ujít. Na startu se objevilo hned třiadvacet nejlepších jezdců světa a velkolepá podívaná mohla začít.
Na místě nadšeně fandilo neuvěřitelných čtyři sta tisíc návštěvníků, napětí by se dalo krájet. Přestože bylo provedeno velké množství bezpečnostních opatření, pořadatelé tehdy ani nemohli tušit, čemu budou muset zanedlouho čelit. Tehdejší okruh nebyl uzavřenou tratí, jakou zná Brno dnes, ale rozkládal se na katasrech více městských částí.

Závod se zvrtnul a auto vletělo mezi fanoušky
Závod odstartoval nedlouho po poledni a hned v první zatáčce došlo k větší kolizi, kdy se vyboural Ital Giuseppe Farina, dále brit Reg Parnell a také Bira, princ z Thajska. Svoji vinu však na situaci nesl především Farina, který nezvládl řízení a se svým vozem doslova přistál přímo mezi diváky. Ti bohužel utrpěli velmi vážná zranění, dva z nich dokonce na místě zemřeli.
Sám Farina se přitom ze svého vozu nedokázal dostat a následně byl převezen do nemocnice na ošetření zlomených žeber a zraněné ruky. Přestože tato nehoda velmi významně narušila průběh závodu, k jeho přerušení nakonec nedošlo. To se však po chvíli změnilo, když došlo k dalšímu problému s nezvládnutým řízením, tentokrát prince Biry, dokonce i na stejném místě, jen o dvě kola později.
Farinova zatáčka je dodnes legendou
Oba jezdci, kterým brněnský okruh zkrátka nepřál, přitom byli velmi úspěšní ve svém oboru, vyhrávali mnoho závodů a bylo o nich velmi slyšet. Farina po velké ceně Československa obhájil titul mistra Itálie, jeho radost však netrvala věčně. Nedlouho poté se rozhodl oficiálně ukončit svoji závodní kariéru a po deseti letech tragicky zemřel, velmi příhodně, při autonehodě.
Farinova zatáčka se však mezi pamětníky stala legendou, na kterou si dodnes dávají pozor. „Dnes je to tam zarostlé, ale dřív tam byly tribuny. Bylo to otevřené a bylo vidět na trať. Je v tom kus nostalgie. Na světě je víc nostalgických míst a tohle patří mezi ně,“ popsal pro iDNES bývalý závodník Jiří Mičánek.
„Není těžká. Je to klasická zatáčka. Nebylo tam nic, kvůli čemu by byla mimořádná. Ale stala se tam ta událost a byla to jedna z mála zatáček, kde tehdy byla pěkná velká tribuna,“ dodal. Brno kvůli této tragické události kromě dvou lidských životů přišlo také o možnost pořádat velkou cenu.

Herec Zdeněk Štěpánek: Bojoval v první světové válce, čelil obviněním z kolaborace s Němci a vychoval slavné děti
Zdroje: idnes.cz, petroldriver.cz, eurozpravy.cz, denik.cz