Tetris, Golden Axe či Prince of Persia aneb Co jsme pařili v 90. letech a jak to změnilo herní průmysl

Tak jako byla 90. léta ve znamení příchodu nových generací počítačů, přišla i postupně sílící vlna jejich obsahu. Nelze proto pominout naprosto kultovní počítačové hry. Bez nadsázky se dá říct, že právě toto období bylo věkem herních „praotců“ a pilířů. Protože vše to, co hrají lidé dneska, stojí na těchto legendárních kusech. Jaký byl tehdejší herní průmysl?

REKLAMA

Tetris

Začněme u pojmu, který zná i člověk počítačovým hraním naprosto nepolíbený. Počin vývojáře Alexeye Pajitnovse byl vydán roku 1985 a dodnes je naprosto všude, bez ohledu na platformu. Šíleně jednoduchý princip způsoboval a dodnes způsobuje pravidelnou závislost, pořádají se maratony, happeningy a internetem koluje řada memů právě na motivy Tetrisu. Co víc si mohl autor přát?

Prince of Persia

Joran Mechner si udělal jméno už na titulu Karateka z roku 1984. O pět let později vytvořil kultovní plošinovku s princem, který má 60 minut na záchranu princezny. Tu v nepřítomnosti sultána uvěznil vezír Jaffar a pokud ji bezejmenný princ nezachrání, musí si ho vzít.

Hráč se utkal s desítkami nepřátel v turbanu, kostlivcem a dokonce vlastním duchem, který vznikl proskokem magickým zrcadlem. Dodnes hratelný titul neodpustil hráči jediný špatný pohyb.

Golden Axe

Už jen při vyslovení názvu této arkády možná některým začala hrát v hlavě úvodní znělka. Opět šlo o záchranu království, tentokrát s možností volby mezi hned třemi postavami. Statným barbarem, amazonkou nebo trpaslíkem se sekerou.

Krom přitažlivé grafiky se vyznačovala prakticky dokonalou hratelností, potřebou taktizování a možností dvou hráčů. Fantasy rubačka plná obrů a draků, používání magie a hlavně soubojů nablízko. Památným okamžikem bylo osedlání nepřátelského draka a chrlení ohnivých koulí. Dočkala se ještě dvou pokračování.

Doom

Pod jedním slovem se skrývá hra Johna Carmacka, která dala na dlouhá léta jméno celému žánru. Studio id Software spustilo Doomem lavinu 3D FPS her, tedy First Person Shooter. To navzdory skutečnosti, že třetí rozměr Dooma byla jen šikovná iluze enginu.

Krom zdánlivého pohybu 3D prostorem mu hráči propadli hlavně kvůli rejstříku zbraní, obrovské zásobě nepřátel a brutálně rychlé akci. O stálé oblibě svědčí hory neoficiálních modifikací, datadisků a různých variant, které vznikají dodnes.

Dune II a zrod real time strategií

Tady je třeba vyjasnit jeden detail. První skutečnou real time strategií, tedy strategickou hrou odehrávající se v reálném čase, nikoli na tahy hráčů, je Herzog Zwei z roku 1989. Druhá Duna od Westwood Studios však žánr definovala mnohem silněji a další hry se jí masivně inspirovaly.

Dnes je mechanismus zcela primitivní, tehdy byl ale unikátem. Hráč staví základnu, těží suroviny, kterými platí za stavbu a výrobu jednotek. Cílem je postupně ovládnout planetu Dunu, na které jako na jediné roste koření prodlužující život. A o něj soupeří hned tři rody, Harkonneni, Ordosové a Atreidové.

Diablo

I kdyby vývojáři Blizzardu za svou kariéru udělali jen Diablo, zapíší se navždy do historie. Protože tenhle klasický kus skutečně definoval žánr a všem podobným hrám se od té doby říká prostě „diablovky“.

Všechny hry od Blizzardu se vyznačují perfektní hratelností a Diablo je toho důkazem. Princip opět až bolestně jednoduchý. Hrdina (válečník, zlodějka s lukem nebo čaroděj) začíná ve vesničce Tristram. Z rozhovorů zjistíte, že byl unesen princ a je potřeba vyčistit od démonů znesvěcenou katedrálu.

V ní postupně likvidujete vše živé, pekelné a nemrtvé patro za patrem. Přes katedrálu, katakomby a jeskyně se dostanete až do samotného pekla, kde zkřížíte meč, tětivu nebo kouzla se samotným Diablem. S dalšími díly rostl příběh a byly postupně vysvětleny i okolnosti děje prvního dílu. Třeba rodinné vztahy válečníka Aidana, Skeleton Kinga a uneseného prince Albrechta.

The Secret of Monkey Island

Abychom náš drobný výlet do herních devadesátek uzavřeli v humornějším tónu, podíváme se ještě na klasickou humoristickou adventuru. Sierra Entertainment šla spíš po realističtějším zpracování, LucasArts popouštěl uzdu fantazii. Monkey Island přinášející příběh piráta aspiranta Guybrushe Treepwooda si velmi sofistikovaně utahoval z pirátské tematiky.

To znamenalo ztřeštěné úkoly, souboje v urážkách a ukecávání místo kordů a také prodejce lodí, před kterým by zbledl závistí i Horst Fuchs. U této hry nelze pominout českou adaptaci od Pterodon Software, tedy Tajemství Oslího ostrova s Gajbrašem Trípvůdem v hlavní roli.

Jaké hry jste v devadesátkách hráli vy? Pochlubte se do komentářů.

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA