Tu situaci zná asi každý, kdo šel někdy nakupovat. Jdete pro jednu dvě položky, ale pro pohodlí si vezmete vozík, byť třeba menší. Až u pokladny se ale přistihnete u toho, že je z poloviny plný. Jak se to vlastně stalo? Šli jste přece jen pro knedlík a krabici mléka. Klid, nejste úplně na vině.
Vozíky jako lodě
Menší vozíky nebo ty dětské se objevily až v poslední době, dříve byly vozíky unifikované. A také poměrně velké. Ne, není to náhoda. Velký vozík způsobuje, že i větší nákup v něm opticky vypadá malý. Nemáte tak problém něco přidat, aby tam předchozímu zboží „nebylo tak smutno“. Pravděpodobně tedy nakoupíte impulsivně při zahlédnutí slevové cedulky.
Baťovské ceny
Asi nejstarší trik v manuálu marketingu, který stále funguje. Řeč je o cenovkách jako 99 Kč, které prostě vypadají menší než realita. Když za něco zaplatíte 99 Kč, váš mozek vás zoufale přesvědčuje, že jste neutratili stovku. Reálně je rozdíl jediná koruna, opticky řádový.
Výška zboží v regálu
To, co chtějí obchodníci nejvíce prodat, je ve výšce očí. V první fázi nakupování neuhýbáte zrakem nahoru nebo dolů, jedete očima po produktech v jedné linii. To, co tam je, není nutně nejvýhodnější pro vás a už vůbec ne nejzdravější. Stačí trocha zkoumání a zjistíte, že níže nebo výše jsou například totožné těstoviny v lepších cenových relacích nebo jiné velikosti.
Rozmístění obchodu
Prakticky každý supermarket projde jednou za čas kompletní rekonstrukcí a zcela zpřehází veškerý sortiment. Nehledejte v tom náhodu, má to jasnou strategii. Obecně platí, že věci denní spotřeby jako mléko, sýry nebo šunka jsou vzadu v chladících regálech. Abyste k nim došli, musíte obejít desítky dalších druhů zboží.
Což znamená slušnou šanci nákupu něčeho, co jste původně vůbec neplánovali. Občasná rekonstrukce slouží kromě jiného k tomu, abyste si museli znovu zmapovat celý obchod. Výsledek je totožný.

Základní věci na dvou koncích
Tohle je vyšší level základních potravin vzadu v obchodě. Nakoupili jste v jednom rohu pečivo a potřebujete ještě mléko? Čeká vás doslova „plavba“ na další kontinent, protože musíte opět překonat celou rozlohu obchodu. Je tedy šance, že cestou narazíte na něco „super výhodného“.

Květen se letos zbláznil: Tropy střídají mrazy a na jihu Čech řádilo i tornádo. A jak bude vypadat konec května? Nic moc
Voňavé vzorky a ochutnávky
Kolikrát už jste narazili na stánky s ochutnávkou sušenek, kávy nebo krájeného uzeného masa? A vonělo to na polovinu obchodu, že? Samozřejmě se necháte přilákat na ochutnávku zdarma. Pokud nenakoupíte přímo prezentovaný kus, dost možná vás zaujme něco ve vedlejším regále.
Běžné ceny vydávané za slevy
Při výrazné cenovce a nápisu „Sleva“ nebo „Akce“ očekává zákazník snížení ceny proti běžné hladině. Hodně prodejců ale tímto způsobem zobrazuje i zcela normální ceny. Zákazník pak obvykle nepátrá po realitě, ale je přilákán právě barevně výraznými cenovkami.
Neberte to jako souboj
Lidé mají silnou tendenci na tyto praktiky nadávat a spílat obchodníkům do zlodějů a podvodníků. Jistě, v některých případech spadají tyto postupy k nekalostem. Na druhé straně si zkuste sami sebe přestavit na jejich místě. Taky byste toho chtěli prodat co nejvíc, ne?

Ulice: Pět dní, které otřesou gymnáziem. Vzpoura, Soňa pod tlakem a ránu jí zasadí i Jirka Hložánek
Zdroje: MoneyDigest, TasteOfHome, SaveTheStudent