Stodvacítka, felda i trabant: Na první auto si lidé pamatují více než na první polibek

„První případ je jako první ženská, na to se nezapomíná,“ konstatuje v minisérii Advokát Ex Offo Svatopluk Beneš v roli doktora Tondla. S autem je to stejné a mnozí si ho pamatují lépe než první polibek. Pro našince jsou staré vozy z přelomu totality a svobodné společnosti symbolem svobody, samostatnosti a dospělosti.

REKLAMA

Dětství versus dospělost

Nejsme rozhodně sami, Britové provedli dokonce průzkum. Dle iDnesu z něj vyšlo, že 97 % respondentů na svoje první auto nikdy nezapomene. A 90 % si ho pamatuje víc než první pusu nebo vztah. Roli rozhodně hraje i věk, ve kterém takovou věc prožíváme. První lásky jsou často zvány „štěněcí“ kvůli útlému věku účastníků. Na druhé straně auto je jedním z prahů vstupu do dospělosti.

U nás ještě silnější

Éra socialismu a posléze Československa je spojená s vozy jako Trabant, Wartburg, Lada nebo Škoda Felicia. Všechny se staly symbolem osobní svobody, dospělosti a začátku samostatnosti. I dnes, kdy jsou vozidla už spíše počítače na čtyřech kolech, se mnozí nostalgicky vrací k veteránům a těmto starým typům. Neměly sice moc tlačítek, ale měly osobnost.

Škodovka

Logo s letícím šípem si nelze splést a pozná ho i totální motoristický analfabet. Škoda Auto je symbolem desítek let hrdosti československého i českého automobilového průmyslu. V roce 1990 skončila výroba řady Škoda 742. Ta obsahovala modely obchodně označované jako Škoda 105, 120, 125 či 130. Jde tedy o ony „stopětky“ a „stodvacítky“.

„Do vlastního vozu jsem usedl na jaře roku 1978. Naši si tehdy koupili škodovku stodvacítku a přenechali mi ještě velmi hezkou červenou Felicii s bílou laminátovou střechou,“ vzpomínal v roce 2009 pro EWCR závodník Jiří Donát.

Trabant

Výroba modelu zvaného Trabant začala v automobilce Sachsering v saském městě Cvikov na den 40. výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Sériová výroba se rozběhla v roce 1958, podle objemu motoru byl tento typ znám jako Trabant 500. V ČSSR ho od roku 1963 prodávala Mototechna, což vydrželo 21 let.

Dovoz skončil v roce 1984, protože vůz nebyl nadále způsobilý pro provoz na našich komunikacích. Šlo o první dostupnou alternativu k domácím vozům, přes všechny své nedostatky se zapsal do srdcí obrovského množství řidičů.

Kde se bere ta nostalgie?

Původně šlo o chorobný stesk po domově, anglicky „homesickness“. Význam se později rozšiřuje na silný pocit stesku po něčem minulém, co už z různých důvodů nemůže nastat. Jde zpravidla o dětství, vztahy, pravidla, i celá životní období.

Nostalgie po vozech má hluboké psychologické kořeny. Auto je nástrojem objevování nových míst, svobody pohybu i na velké vzdálenosti i svědkem. Zažije rande, vášnivé noci i dny, rodinné výlety a životní mezníky. Novodobá vozidla jsou brány spíš jako dopravní prostředek, ty staré byly skutečnými domácími mazlíčky.

Kulturní odraz

Psychologické a citové zakořenění se odráží i v populární kultuře, protože ikonické vozy jsou součástí knih, seriálů nebo filmů. Připomeňme nejznámější Batmobil, Deloraine z Návratu do budoucnosti nebo Impalu Lovců duchů, bratrů Winchesterových. Ta si zažila i vlastní epizodu, která sestávala vlastně jen ze záběrů na děje v jejím interiéru. A že se tam děly věci.

Vzpomínáte si na první vůz, který jste si pořídili nebo do něj jako děti usedli?

Zdroje: iDnes, Wikipedia, EWCR

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA