Pokud vlastníte starší octavii, fabii nebo třeba dvanáctiletou dodávku, připravte se na častější návštěvy stanice technické kontroly. Evropská komise se rozhodla přitáhnout šrouby a plánuje zavést roční technické prohlídky pro auta starší deseti let. Brusel chce tímto krokem zvýšit bezpečnost na silnicích a snížit emise. Řidiči napříč Evropou ale už teď křičí: „Další zbytečná buzerace!“
Co konkrétně navrhuje Evropská komise
Evropská komise chce aktualizovat pravidla, která se naposledy měnila před více než deseti lety. Nově by roční pravidelné technické kontroly měly povinně podstupovat elektromobily, auta s pokročilými asistenčními systémy, ale především starší osobní vozy a dodávky. Pokud je vašemu autu víc než deset let, měli byste na STK zamířit každý rok.
To ale není všechno. Unie navrhuje také zavedení digitálního osvědčení o registraci, které by usnadnilo přeshraniční sdílení údajů mezi členskými státy. Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas tvrdí, že by nová pravidla mohla do roku 2050 zachránit až 7 000 životů a předejít 65 000 vážným zraněním. Velkým tématem jsou i emisní limity – úředníci chtějí moderními metodami odhalovat vozidla, která produkují příliš jemných částic.
Čeští motoristé pod tlakem
Pokud se díváme na české silnice, realita je jasná: průměrné stáří aut je dnes kolem 16,5 roku. Takže žádná marginální skupinka nadšenců – naopak, opatření by zasáhlo drtivou většinu řidičů. Čeští experti upozorňují, že přísnější pravidla dopadnou hlavně na lidi, kteří si nové auto jednoduše nemohou dovolit.
Německý autoklub ADAC dokonce tvrdí, že roční kontroly bezpečnost na silnicích nijak zásadně nezvýší. Technické závady jsou podle statistik příčinou jen malého procenta nehod. Kritici se také obávají, že celá iniciativa je dalším krokem, jak „vytlačit“ spalovací motory a vnutit lidem elektromobily, a to bez ohledu na finanční možnosti domácností.
A co na to Brusel? Zachraňujeme životy, říkají
Z pohledu Evropské komise jde o jasnou věc: bezpečnější auta, čistší vzduch, méně mrtvých a zraněných. Unie chce snížit počet úmrtí a vážných zranění na silnicích do roku 2030 o polovinu. A podle bruselských úředníků je jednou z cest právě přísnější dohled nad staršími vozy.
Jisté je jedno – návrhy ještě čeká složitá cesta. Musí je posoudit Evropský parlament a Rada EU, takže řidiči mají pořád čas říci svůj názor. Diskuse ale už teď běží naplno a není pochyb, že téma rezonuje i v českých garážích a autoservisech. Bude zajímavé sledovat, zda nakonec převáží argumenty o bezpečnosti a ekologii, nebo zda se podaří ustát tlak rozpočtů běžných řidičů, kteří na nové auto zkrátka nemají.

Miloval muže, práci i život. Herec Jaroslav Šmíd alias doktor od jezera hrochů zemřel nečekaně a příliš brzy
