V Česku má řidičák víc než sedm milionů lidí a mezi nimi i přes milion a půl seniorů. Od ledna 2026 ale čeká starší řidiče zásadní změna. K povinné lékařské prohlídce už nebudou muset senioři v pětašedesáti, ale až v sedmdesáti letech. Ministerstvo dopravy tím reaguje na vyšší věk dožití i lepší zdravotní kondici dnešních seniorů.
Po českých silnicích jezdí i pětasedmdesátníci a osmdesátníci
V Česku dnes za volantem sedí přes 1,6 milionu lidí starších 65 let. Patří mezi ně i řidiči nad osmdesát, kterých je zhruba sto tisíc. Dosud museli k lékaři poprvé v 65 letech, znovu v 68 a pak každé dva roky. Od příštího roku se první povinná prohlídka přesune až na věk sedmdesáti let.
BESIP k tomu dodává, že senioři nejsou za volantem nebezpečnější než mladší ročníky. Počet nehod se výrazně zvyšuje až po pětasedmdesátce. Jen loni se v Česku stalo přes 92 tisíc dopravních nehod. Z nich zavinili senioři necelých dvanáct tisíc.
„Smyslem lékařských prohlídek není seniory omezovat, ale chránit je i ostatní účastníky silničního provozu,“ vysvětluje praktická lékařka Martina Bábová z kliniky Venova. „Dříve narození řidiči musejí na první povinnou prohlídku dorazit ve svých 65 letech, další následuje v 68 letech a poté každé dva roky. Od příštího roku se věková hranice posune na 70 let.“
Co všechno doktor sleduje
Zdravotní prohlídku si musí každý řidič zaplatit sám a stojí mezi 300 a 700 korunami. Pojišťovny ji totiž nehradí. Lékař se ptá na celkový zdravotní stav, měří tlak, kontroluje srdce, nervy, pohyb, zrak a sluch. Zkoumá i to, jaké léky člověk bere a zda neovlivňují schopnost řídit.
„Součástí prohlídky je i posouzení nemocí, které způsobilost omezují nebo úplně vylučují, třeba demence, epilepsie, vážné srdeční choroby nebo diabetes,“ doplňuje Bábová.
Z praxe vyplývá, že asi 15 procent seniorů na prohlídku vůbec nedorazí. Bojí se, že by o řidičák přišli. „Ve skutečnosti jich prohlídkou projde většina. O způsobilost přijde kolem pěti procent lidí nad 65 let, ve vyšších věkových skupinách asi deset procent,“ říká lékařka. Dodává, že někdy lékaři vydají posudek s omezením. Například, že mohou řídit jen ve dne, s brýlemi nebo na kratší vzdálenosti.
Slabý zrak? I půl dioptrie může rozhodnout
Oči jsou pro řízení zásadní. „Už tři čtvrtě dioptrie stačí, aby řidič zahlédl chodce o polovinu později než člověk bez vady. Zdravé oko ho vidí ze vzdálenosti 200 metrů, oko s vadou minus dvě dioptrie až z dvaceti,“ varuje Pavel Stodůlka, přednosta očních klinik Gemini.
Řidiči se zhoršeným zrakem podle něj nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek. Mnozí ani netuší, že mají povinnost mít lékařský posudek vždy u sebe. Pokud ho zapomenou, mohou ho dodat později. Kdo ale žádný nemá, riskuje odebrání řidičského průkazu.
Pokud lékař vyhodnotí, že pacient není k řízení způsobilý, odešle posudek na příslušný úřad. „Řidič je pak vyzván k odevzdání průkazu, může se ale odvolat nebo požádat o přezkumné řízení,“ dodává Bábová.
Česko se přidává k dalším evropským státům
Nová pravidla nás srovnají s většinou Evropy. Sedmdesátiletou hranici mají třeba Finsko, Kypr, Slovinsko nebo Spojené království. V Nizozemsku se chodí k lékaři dokonce až v pětasedmdesáti.
„Podporovatelé změny argumentují tím, že dnešní populace stárne pomaleji a většina řidičů do sedmdesáti let prohlídkou bez problémů projde,“ říká Bábová. Odpůrci se ale obávají, že by mohlo dojít k pozdnímu zjištění vážnějších problémů, třeba demence nebo poruch zraku.
Podle lékařky je ale posunutí hranice logické. „Z lékařského hlediska je posunutí hranice na 70 let rozumné a odpovídá vývoji zdravotního stavu populace. Změna by měla být doprovázena větší informovaností seniorů o nutnosti sledovat svůj zdravotní stav,“ uzavírá.

Syn Romana Zacha je jeho mladší kopií. „Táta slavil, když si myslel, že mě nevzali na konzervatoř,“ říká Prokop
Zdroj: Rozhovor s M. Bábová a P. Stodůlka, Venova, besip, SeznamZprávy





