Škoda Favorit patří mezi vozy, které bezpečně pozná naprosto každý. Tento první český moderní vůz postavil na přelomu 80. a 90. let zmíněnou automobilku na nohy. Model se postaral i o dlouhodobou prosperitu firmy, protože zaujal koncern Volkswagen. Některým řidičům dost možná chyběl a dumali nad tím, jestli se někdy objeví něco podobného. A je to tady.
Návrat klasiky
Návrat Favorita byl už několikrát předmětem nejrůznějších úvah a spekulací, které však nikdy nepřekročily teoretickou hranici. Dnes však designéři mladoboleslavské automobilky pokračují v projektu, který adaptuje ikonické historické modely do moderní podoby. Ohlédnutí se tak dočkala i skutečná legenda v podobě právě Favoritu.
Ten dostal svou verzi v designovém jazyku Modern Solid, přidala se i představa rallye speciálu. Do přerodu hatchbacku z roku 1987 se pustil sám Ljudmil Slavov. Ten ve Škodovce působil od roku 2017, aktuálně se věnuje návrhu interiéru.
Něco už tam bylo
„Z dnešního pohledu to vidím tak, že Favorit vlastně už svým způsobem Modern Solid byl. Bylo to totiž technicky i tvarově celkem jednoduché auto pro širokou veřejnost,“ popsal dle AutoRevue Slavov původní charakter populárního vozu.
Elektrický crossover
Přerod se však týká i samotné koncepce auta, nejde jen o nový design. V souladu s moderními trendy automobilismu se tak prezentuje jako elektrický crossover. „Šlo mi o to, abych myšlenku původního modelu aktualizoval do dneška, kdy jsou velmi oblíbená různá SUV. U zákazníků Škody dobře boduje třeba model Kamiq. Také jsem si řekl, že můj Favorit bude elektromobil, a jeho vyšší stavba dovoluje umístit baterii do podlahy,“ osvětluje designér své záměry.
Rozeznatelnost původní verze
Přestože došlo k posunu techniky i vzhledu o 40 let dopředu, drží se Slavov poměrně obstojně stále rozeznatelných detailů z původního favorita. Pozorné oko tak vidí, z čeho nový vůz pochází. Například tvar LED osvětlení vepředu i vzadu jasně odkazuje na původní lampy Favoritu.
Současně však takový prvek pracuje s částečně průsvitnými plochami. Skrze to lze vytvářet vzory nebo dokonce animace. Na některých skicách používá i výklopné světlomety. Jde však pouze o koncept, hromadná výroba prozatím není v plánu.

Jakub (40) s dětskou mozkovou obrnou chce žít doma, matce (70) ale dochází síly: Až mamka nebude moct, v ústavu umřu
První představení originálu
Model Škoda favorit se zájemcům poprvé přestavil na brněnském veletrhu v roce 1987. O rok později spustila automobilka řadovou výrobu a uvedla auto na trh. Favorit se rychle stal skutečným favoritem, jedním z nejčastějších vozidel na našich silnicích. Jen do roku 1994 sjelo z montážní linky na 783 000 kusů.
Nástupnictví ikonického auta je spornou věcí. Druhá generace nedorazila, Škoda místo ní představila Felicii. Šlo však o určitou aktualizaci, protože tento model na „fáčko“ navazoval ve všem skutečně podstatném, od vnitřní techniky po tvar karoserie.
První auto
Pro velkou skupinu tuzemských řidičů má velký význam, protože právě jeho volant byl první, který reálně drželi. Vlna nostalgie je navíc životaschopným byznysovým plánem, který mnoha zákazníkům nepochybně připomene první zatáčky a stání na semaforech.
