Policejní inspektor Trachta a jeho nezkušený praktikant Hlaváček patří k nejpopulárnějším dvojicím české kinematografie. Realita na place však měla k idyle daleko. Režisér Ladislav Smoljak a scenárista Zdeněk Svěrák spolu kvůli obsazení hlavních rolí léta téměř nepromluvili.
Když se řekne Rozpuštěný a vypuštěný, většina lidí si vybaví specifický cimrmanovský humor a dokonalou parodii na detektivky. Málokdo však tuší, že tento snímek málem nevznikl nebo mohl vypadat úplně jinak.
Původní název filmu byl Sedm zásad inspektora Trachty a režisérem měl být Jiří Menzel. Ten však na Barrandově narazil. „Byl jsem tam zapsaný jako problémový,“ vzpomínal Menzel na dobu, kdy mu ústřední dramaturg Ludvík Toman natáčení zatrhl. Látku se nepodařilo prosadit ani Oldřichu Lipskému. Scénář tak skončil v šuplíku a musel počkat, až se autorská dvojice osvědčí jinými hity.
Svěrák se cítil podvedený
Největší bouři vyvolalo samotné obsazení. Zdeněk Svěrák automaticky počítal s tím, že roli inspektora Trachty ztvární on sám. Hrával ji totiž v divadelní hře Vražda v salonním coupé, která filmu sloužila jako předloha. Ladislav Smoljak v roli režiséra však měl jinou vizi. Chtěl někoho jiného a roli bez porady s kolegou nabídl Jiřímu Zahajskému. Svěrák doufal alespoň v roli praktikanta Hlaváčka, ale i tu Smoljak přisoudil někomu jinému. Tentokrát Rudolfu Hrušínskému.
Pro Svěráka to byla studená sprcha. Zbyla na něj jen vedlejší figura průmyslového básníka Jelínka. „Byl jsem tím dožrán,“ přiznal po letech Svěrák. Situaci vnímal jako zradu zvykového práva, že si autoři role ve svých filmech rozdělují spolu. „Měl jsem pocit, že mu režisérství stouplo do hlavy. A mně zase ješitnost,“ popsal upřímně své tehdejší pocity v knize Tady všude byl Ladislav Smoljak: očima přátel, synů a dcer. Tento spor způsobil, že slavná dvojice spolu mimo pracovní povinnosti několik let téměř nekomunikovala. Usmířili se až před natáčením snímku Nejistá sezóna.
Otec a syn před kamerou
Do role praktikanta Hlaváčka nakonec Smoljak obsadil Marka Brodského. Původně se uvažovalo o Petru Bruknerovi nebo Miloni Čepelkovi, ale režisér chtěl změnu. Marek Brodský se tak před kamerou potkal se svým otcem Vlastimilem Brodským, který hrál kloboučníka Oulíka. Legendární herec přitom roli vzal jen kvůli synovi a dokonce vymyslel scénku s vodou v botách.
Spolupráce otce se synem přinesla i vtipné momenty. Když se Vlastimil Brodský ptal Marka, proč své repliky tak mumlá, dostalo se mu odzbrojující odpovědi. „Abys neslyšel, jak hraju blbě,“ reagoval syn. Pro Jiřího Zahajského byl inspektor Trachta životní rolí. Herec byl dlouho přehlížen kvůli svému vztahu s disidentkou Kamilou Moučkovou a tento film mu umožnil konečně zazářit naplno.
Dril kvůli jednomu slovu
Jednou z nejcitovanějších pasáží filmu je scéna na kachní farmě. Zdeněk Srstka v roli Bedříška zde opakuje slovo „kachny“. Herec a kaskadér se domníval, že se na takový text nemusí připravovat. Před záběrem klidně hrál karty s Rudolfem Hrušínským v hospodě. To však perfekcionistu Smoljaka rozčílilo. „Pane Srstko, umíte text?“ zeptal se ho režisér.
Když mu Srstka jednoduše odpověděl, že tam má jen slovo kachny, Smoljak nebyl spokojený s intonací. „Tak mi to předveďte,“ trval na svém a následně herce vyhodil od karet, aby šel trénovat výslovnost. Výsledkem je nezapomenutelná scéna, kterou znají generace diváků.
I další herci měli své vrtochy. Josef Abrhám, který hrál profesora Žaluda, odmítl nosit boty připravené pro Petra Nárožného, jenž měl roli hrát původně. Koupil si vlastní obuv za své peníze a po natáčení ji prodal komparzistovi.
Film plný paradoxů si můžete připomenout na stanici Nova Cinema 03. prosince ve 20:00 nebo v repríze o den později v 16:05.
Perličky z natáčení dalších českých i zahraničních filmů najdete ZDE.





