Možná to moc dobře znáte, a možná to každý den vídáte v obchodě. Když rodič vyrazí se svými malými potomky nakoupit, může to být opravdová výzva. Aby vše probíhalo v klidu, napadne ho „uplatit“ svého malého pomocníka rohlíkem. Ten si sedí spokojeně v košíku, žvýká své pečivo a nechá mamince či tatínkovi prostor na to, aby si mohli v klidu nakoupit. V tu chvíli se ale rodič dopouští jednání, díky kterému se může dostat dokonce i do potíží.
Klid na nákup
Ve většině obchodů tuto praxi moc dobře znají a je pravda, že zpravidla se na ni obchodníci dívají s pochopením. Uvědomují si totiž, že pokud by rodič neměl prostor a klid na nákup, možná by se čas strávený v jejich obchodě významně zkrátil, a proto většinou nemají problém s tím, že rodič svému potomkovi rohlík dá a později ho nahlásí u pokladny a zaplatí.
Podle práva je však všechno zboží až do chvíle jeho zaplacení majetkem daného obchodu, a proto se rodič vlastně dopouští krádeže. Zákazník by tedy neměl nic v obchodě otevírat ani konzumovat do chvíle, než za zboží poctivě zaplatí. Pak se teprve stává jeho majetkem.
Obchodníci jsou shovívaví
Obecně se ale samotné obchody na takové jednání, kdy matka nebo otec dítěti dá rohlík či jiné pečivo do ruky ještě před zaplacením, dívají velmi shovívavě a chápavě. „V tomto ohledu spoléháme na poctivost zákazníků a nastalé situace řeší se zákazníkem konkrétní zaměstnanec. K tomu účelu nám slouží koncept vstřícnosti, na kterém dlouhodobě pracujeme,“ vysvětlila tisková mluvčí Lidlu pro Deník. Podobný přístup má i většina ostatních obchodních řetězců.
Podle nich se prakticky nestává, že by rodiče u pokladny dítětem zkonzumované jídlo nenahlásili a věří, že s tímto vstřícným přístupem, kdy ve svém obchodě vítají právě i rodiny s malými dětmi, si své zákazníky získají a budou se k nim rádi vracet. V několika obchodech jsme byli sami svědky toho, že prodavačky s úsměvem přikývnou, když dítě žužlá pečivo. Lidskost tu často vítězí nad paragrafem.
Je to na prodávajícím
Právník však uvádí, že pokud je to alespoň trošku možné, je lepší dítěti dát jídlo až za pokladnou. „Konzumuje-li kupující jídlo nebo nápoje v prodejně ještě před jejich zaplacením, požívá tím něco, co mu nepatří. V krajním případě může být toto jednání kvalifikováno jako krádež. Je na prodávajícím, zda bude nebo nebude tolerovat toto jednání a jak k tomuto přistoupí,“ popsal právník Viktor Kubuš pro iDnes.
Rohlík nebo alkohol
Je také rozdíl, zda dítě zkonzumuje rohlík za pár korun, nebo se jedná o dražší zboží. „Rozlišujeme mezi situacemi, kdy dítě sní rohlík během nákupu s rodičem, zde v případě potřeby zákazníka upozorníme, že je potřeba zboží nejprve zaplatit, nebo kdy někdo začne konzumovat alkoholické nápoje přímo na prodejně. Tyto případy nekompromisně řešíme jako krádež,“ uvedl mluvčí Penny.

Divočáci okupují chorvatskou Istrii: Rabují odpadky, koupou se v moři a děsí turisty
Obviňují rodiče z lenosti
Někteří zákazníci se na maminky, které tuto pomoc v podobě zabavení dítěte rohlíkem využívají, však dívají s nelibostí. Podle nich se jedná o lenost rodičů, kteří svým potomkům ustupují. „Nikdy jsem ani děti, ani vnoučata nenechávala nic v obchodě jíst. Než se zboží zaplatí, tak to přece vydrží. Je to jen o lenosti dnešních rodičů,“ řekla paní Hana pro Deník.
Jiní zákazníci však situaci chápou, a mnohdy jim batole žužlající rohlík přijde naopak velmi milé.
