Řidičům hrozí pokuty i za drobnosti: Až 5 tisíc za otevřené okýnko nebo běžící motor u stojícího auta

Pokuta za porušení dopravních předpisů. Kdokoli slyší tuhle slovní formulaci, si představí vysokou rychlost, nedovolené parkování, ohrožení chodce nebo jiné závažné věci. Většinou takové, které ale skutečně něčemu brání nebo jsou rizikem pro okolí. Jenže ejhle, pokuta se dá dostat i za mnohem drobnější skutečnosti.

REKLAMA

Letní kouzlo okénka

Nechat si v létě u zaparkovaného auta pootevřené okénko je praktické a zcela pochopitelné opatření. Jde přece o zajištění cirkulace vzduchu, protože při letních vedrech se teplota uvnitř vyšplhá klidně na dvojitou dávku. Problém je, že i mírně pootevřené okénko může být posouzeno jako nedostatečné zajištění vozidla, pokud se řidič vzdálí.

Strážník, pokud to nevyřeší pouhou domluvou, za to může dle Deníku udělit pokutu až 1 500 Kč. Pokud se takový „případ“ dostane až ke správnímu orgánu, jde o rozsah 2 000 – 5 000 Kč. Jak uvedlo ministerstvo dopravy, otevřené okénko porušuje bezpečnostní zajištění vozidla.

„Řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí učinit taková opatření, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla jej neoprávněně užít jiná osoba,“ sdělil mluvčí MD František Jemelka.

Další bezpečnostní systémy

Přijedete autem na parkoviště, najdete si místo, vystoupíte, zamknete a jdete si po svých. Pro řidiče běžná věc, pro literu zákona však problém. Tedy aspoň v případě, že máte uvnitř nainstalován jakýkoli další bezpečnostní systém. Pokud ho totiž při opuštění vozidla nespustíte (nebo se nespouští automaticky), opět vám hrozí pokuta.

Pokuta na místě nebo ve „správku“ má stejné proporce jako u okýnek. Pokud je vozidlo vybaveno dalším zabezpečením, měl by jej řidič aktivovat, jinak by mohlo být posuzováno jako nedostatečně zajištěné.

Klimatizace stojícího vozu

Opět běžná a opět pokutovatelná situace. V létě způsobí parkování auta na slunci vnitřní teplotní peklo. Jakmile tedy řidič nastoupí, spouští ihned klimatizaci a čeká na vnitřní podmínky, ve kterých by přežil. Nesmí se ovšem stát, že vyleze ven a vzdálí se od vozidla.

Zákon mimo jiné uvádí, že řidič nesmí zbytečně nechat běžet motor stojícího vozidla, což může být pokutováno zejména ve městě. Pravdou je, že technicky jde o mizerný způsob chlazení interiéru.

„Nejefektivnější je auto nechat pořádně vyvětrat, tedy otevřít okna, dveře a třeba i kufr. Teprve až s jízdou zapnout klimatizaci,“ poradil Igor Sirota z Ústředního autoklubu ČR.

Světelné signály mezi řidiči

Protože řidiči na silnicích mezi sebou nemají chatovací aplikaci, ustálily se běžně signály pomocí rukou nebo světel. Například mrknutí oběma světly či blinkry jako pouštění auta, které potřebuje odbočit.

Dorozumívání dálkovými světly není výslovně povoleno zákonem a v některých případech může být vyhodnoceno jako přestupek, například při oslnění ostatních řidičů nebo použití za dne. Dálková světla lze totiž použít jen za tmy, a navíc pří jízdě mimo město či obec.

Zdroje: autor, Zákony pro lidi, Denik, Epenize

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA