Příprava auta na zimu bez autoservisu: Lak, kapaliny, baterie a další drobnosti, které se vyplatí udělat včas

Zima dokáže potrápit každé auto a především šoféry. Mráz, sůl, vlhko a krátké trasy zatěžují baterii, karoserii i interiér. Přitom většině problémů lze předejít včasnou přípravou. Přinášíme přehled kroků, které doporučují odborníci i zkušení řidiči, od ošetření laku po výbavu, kterou by měl mít každý v kufru.

REKLAMA

Zkontrolujte technický stav a kapaliny

Ještě než se objeví první námraza, vyplatí se prověřit základní součásti. Podle BESIP by měla být chladicí kapalina nemrznoucí alespoň do –25 °C, a totéž platí pro kapalinu v ostřikovačích. Autoservis či šikovný domácí kutil zvládne během minuty ověřit její odolnost hustoměrem.

Zapomenout by se nemělo ani na akumulátor. Slabá baterie je v zimě nejčastější příčinou ranního startovacího trápení. U moderních aut bývá její životnost tři až pět let. Pomoci může i domácí voltmetr nebo test v servisu.

Důležitá je také kontrola stěračů a funkce termostatu. Pokud se kabina nezahřívá, bývá vadný termostat a motor se neohřeje na správnou teplotu. U dieselových aut to může způsobit i potíže s regenerací filtru pevných částic.

Lak, skla a těsnění si zaslouží ochranu

Zima je pro karoserii velkou zkouškou odolnosti. Sůl a břečka napadají lak i podběhy. Ideální je proto důkladná dekontaminace a nanesení ochranného vosku nebo keramické vrstvy. Ty odpuzují vodu a brání usazování špíny.

Pomoci může i jednoduchá údržba plastů a těsnění dveří. Stačí je otřít přípravkem se silikonem nebo glycerinem, aby nezamrzly a nepopraskaly. Zabráníte tím klasickému rannímu zápasu s klikou.

Na skla odborníci doporučují takzvané tekuté stěrače, které vytvářejí hydrofobní vrstvu. Voda po skle stéká a námraza se nechytá. Při správné aplikaci vydrží několik týdnů, a zlepší viditelnost i bezpečnost za deště.

Co patří do zimní výbavy

Bez zimních pneumatik se na silnici nevyplatí vyjíždět. Vzorek by měl mít minimálně 4 mm. Zimní výbava ale nekončí jen u pneumatik. Do auta patří škrabka, smetáček, lopatka a rukavice. Praktické jsou také startovací kabely a rozmrazovač zámků, který by měl být mimo vůz.

Hodí se také baterka, deka a písek nebo sůl pro případ zapadnutí. Na delší cesty je dobré mít nabitý telefon, jídlo a teplé oblečení. A preventivní natření gumových těsnění jelením lojem nebo silikonovým olejem usnadní otevírání dveří i kapoty.

Komfort a čistota uvnitř vozu

Zanedbávat se nemá ani interiér. Zimní vlhkost rychle ničí kůži a textil. Odborníci doporučují kůži pravidelně čistit a impregnovat při teplotě alespoň 15 stupňů. Při nižších teplotách se póry stahují a přípravek nepronikne do hloubky.

Proti mlžení skel pomůže čistý povrch a funkční klimatizace. Klimu se vyplatí používat i v zimě, protože vysouší vzduch. Pomoci může i přípravek proti mlžení, který vytváří ochranný film a zamezuje srážení vlhkosti.

Jezdit v zimě znamená přemýšlet dopředu

Zimní pneumatiky, čtyřkolka ani stabilizační systémy fyziku nepřelstí. Na sněhu nebo ledu je potřeba delší brzdná dráha a klidnější styl jízdy. Elektronické asistenty sice pomáhají, ale zázraky neumí. Rozhodující je opatrnost a připravené auto. Základem úspěchu je tedy nepodcenit kontrolu, věnovat vozu pár hodin a nezapomenout na drobnosti, které dokážou zachránit den.

Další tipy pro řidiče

Zdroj informací: autorské zpracování redakce Readzone.cz na základě veřejně dostupných informací z médií (garaz, denik, youtube).

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Petr Vysloužil
Petr Vysloužil
Jsem publicista s více než desetiletým zaměřením na film, seriál, popkulturu a životní styl. Sleduji aktuální dění kolem známých osobností i trendy zdravého života. Ve svých článcích propojuji ověřená fakta, příběhy i zajímavosti, a to tak, aby bavily i informovaly.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA