Povinné ručení a nejčastější chyby: Levné a špatně sjednané pojištění se může snadno prodražit

Povinné ručení je pro každého motoristu nutnost, přesto při jeho sjednávání Češi opakují stále stejné chyby. A ty pak mohou znamenat zbytečně vysoké náklady. Podívali jsme se, na co si dát pozor, aby vás povinné ručení nakonec nestálo víc než samotná oprava auta.

REKLAMA

Nejlevnější nabídka nemusí být výhra

Většina řidičů hledá povinné ručení podle jediné věci a tipujete správně, je to cena. Na první pohled se zdá, že levnější smlouva znamená úsporu, v praxi to ale může být spíš past. Nižší cena často znamená nižší limity krytí a omezené asistenční služby. V případě nehody se pak řidič může divit, že část škody musí doplácet z vlastní kapsy.

Extrémní případy ukazují, že škody mohou vystoupat do astronomických částek. Třeba když auto způsobí srážku s vlakem nebo kamionem plným nových aut. A právě v takových chvílích se projeví rozdíl mezi základní a kvalitnější pojistkou.

Často se zapomíná i na samotný obsah asistenčních služeb. Některé pojišťovny nabízejí odtah jen při nehodě, nikoliv při poruše. Stačí se pak porouchat stovky kilometrů od domova, například někde na dovolené v Chorvatsku, a levná pojistka se rychle prodraží.

Kde se v povinném ručení nejvíc chybuje

Další častou chybou je spolehnutí se pouze na zákonem stanovený limit pojistného plnění. Ten je od dubna 2024 nastavený na 50 milionů korun. Odborníci ale upozorňují, že je lepší myslet o něco dál. „U osobních automobilů se doporučuje alespoň 70 milionů korun, zatímco u motocyklů a přívěsných vozíků bývá postačující základní limit 50 milionů,“ uvedla Andrea Brádlerová z online služby RIXO.cz.

Stejně podceňovaná jsou doplňková připojištění. Typickým příkladem je pojištění čelního skla, jehož výměna u moderních aut může stát i desítky tisíc korun. Zde si dovolím osobní poznámku, protože jsem kvůli kamínku ve skle musel tuto situaci řešit za posledních 6 let už třikrát. Pech? Ano. Ale ušetřil jsem díky tomuto připojištění už cca sto tisíc korun.

A časté jsou i nehody se zvěří, v Česku jich ročně přibývá 15 až 20 tisíc. Připojištění se proto může vyplatit nejen finančně, ale i nervově. Opomenout nelze ani živly. Kroupy, vichřice nebo povodně dokážou během pár minut zanechat na autě škodu v řádu statisíců. Pokud smlouva takové krytí neobsahuje, má motorista smůlu.

Detaily, které bolí nejvíc

Řada lidí žije v domnění, že sjednáním nové smlouvy se ta původní automaticky ruší. Není to pravda. Staré povinné ručení je nutné aktivně vypovědět, a to buď šest týdnů před výročím smlouvy, nebo do 30 dnů od doručení nové ceny. Kdo to nestihne, platí ještě tři měsíce navíc.

Další problém nastává, když lidé smlouvy neaktualizují. Hodnota auta se mění, přibývají nové balíčky služeb a sazby pro různé skupiny řidičů. „Doporučuji porovnávat nabídky jednou za rok, protože povinné ručení má roční pojistné období a pojišťovnu lze ve většině případů měnit právě tehdy,“ upozorňuje Brádlerová. Podle ní ročně mění pojišťovnu ve výročí smlouvy asi čtvrtina řidičů.

Pozor i na samotné placení. Od října 2024 musí být pojistné uhrazeno před začátkem pojištění. Pokud platba nedorazí, auto krytí nemá a řidič riskuje vysoké sankce. Česká kancelář pojistitelů pak účtuje příspěvek do garančního fondu za každý den bez pojistky. Policie může uložit pokutu až 50 tisíc korun. A co je nejhorší, při nehodě jde celá škoda za viníkem.

Roční cena povinného ručení se u osobních aut pohybuje kolem 4 600 korun. Skutečná částka ale závisí na věku řidiče, historii nehod a místě bydliště. V Praze nebo velkých městech si lidé připlatí, zatímco na venkově vychází pojistky citelně levněji.

Zdroje: autorský text, Rixo, ČKP

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Petr Vysloužil
Petr Vysloužil
Jsem publicista s více než desetiletým zaměřením na film, seriál, popkulturu a životní styl. Sleduji aktuální dění kolem známých osobností i trendy zdravého života. Ve svých článcích propojuji ověřená fakta, příběhy i zajímavosti, a to tak, aby bavily i informovaly.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA