Sociální sítě se letos staly hlavním kolbištěm české politiky. Andrej Babiš do reklam nalil přes 15 milionů, Petr Fiala téměř 10. Jenže po říjnových volbách do sněmovny se tato kapitola uzavře. Facebook a Instagram politickou inzerci v celé EU totiž vypnou.
Miliony do kliků a lajků
Když se podíváme na účet za posledních šest let, vychází to draze. Andrej Babiš má v knihovně reklam společnosti Meta dohromady 15,6 milionu korun. Premiér Petr Fiala se blíží deseti milionům. Vít Rakušan utratil 2,7 milionu a Alena Schillerová více než milion. Všechna čísla vychází z údajů z Meta Ad Library ke dni 30. 9. 2025.
Na konci září, tedy těsně před volbami, politici pořádně šlápli na plyn. Babiš zaplatil za týden 432 tisíc korun, Fiala čtvrt milionu a Rakušan 347 tisíc. Cíleně mířili na Prahu, Moravskoslezský, Jihomoravský a Středočeský kraj, tedy na regiony, kde se rozhoduje o největším počtu mandátů.
Pro srovnání, menší hráč Filip Turek zaplatil ve stejné době 175 tisíc. V jeho případě šlo skoro o celou sumu, kterou má za sebou od roku 2019. Takové číslo ukazuje, jak dramaticky se rozpočty liší mezi velkými lídry a novými tvářemi.
Nová pravidla, staré problémy
Jenže 10. října se prostředí online kampaní změní. Do praxe vstoupí evropské nařízení o transparentnosti a cílení politické reklamy (TTPA) a spolu s ním i český zákon č. 234/2025 Sb. Pravidla jsou jasná. Každá politická reklama musí mít uvedeného zadavatele, cenu i volby, na které cílí. A osobní data půjde využít jen se souhlasem uživatele.
Společnost Meta už v létě oznámila, že do toho nepůjde. Politickou reklamu z Facebooku a Instagramu po 10. říjnu 2025 jednoduše stáhne. Firma to zdůvodnila právní nejistotou a tím, že technicky nezvládne plně dodržet nové předpisy.
„Po říjnových volbách v Česku politici přijdou o klíčový marketingový kanál placené propagace. Na sítích jim zůstane pouze organický obsah, přímá komunikace a spolupráce s influencery,“ uvedl Jakub Michalovský, executive director v TK media. Podle něj to může znevýhodnit menší subjekty, zatímco ti největší mají organické zásahy v milionech.
Sociální sítě zůstanou ve hře, ale bez reklamy
Politici ale o publikum na sítích nepřijdou úplně. V roce 2025 používá dle Data reportal Facebook 5 milionů lidí, tedy 46,8 % obyvatel Česka, Instagram má 3,7 milionu uživatelů. To jsou čísla, která nemůže žádná kampaň ignorovat.
Podle Tomáše Urbánka z TK media čeká politické marketéry nová éra. „Politici budou muset být ještě více kreativní v tvorbě obsahu, což může být i nebezpečné z pohledu šíření dezinformací, strachu či bizáru, právě to často zajišťuje vysokou interakci a větší dosah,“ řekl Urbánek.
A přidal ještě jedno varování. „Rozhoduje vztah, ne formát. Kdo má vlastní komunitu a kvalitní obsah, přestane být na placené propagaci závislý. Ostatní čeká šok a rychlé přeplánování rozpočtů.“
Podzimní volby 3. a 4. října 2025 tak budou poslední, kdy si politici mohli dosah na sítích koupit. Příště už půjde jen o schopnost zaujmout obsahem a udržet si pozornost voličů bez placené reklamy.

Ulice má novou postavu. Helena v Království hraček vzbudí poprask
Zdroje: autorka, TK Media, Meta Ad Library, Data reportal