Po 30 letech slibů budeme do Chorvatska a Itálie jezdit rychleji. Dálnice u Mikulova se konečně dostaví

Cesta na Jadran i do Itálie se má v příštích letech zkrátit o desítky minut. Po více než třiceti letech slibů stát oznámil harmonogram dostavby dálnice D52 z Brna k hranicím s Rakouskem. Stavbaři se mají pustit do práce na přelomu let 2026 a 2027.

REKLAMA

Dálnice, která změní jih Moravy

Mikulov už desítky let trápí hustá tranzitní doprava. Veškerý proud aut mířících do Rakouska a dál k Jadranu projíždí přímo městem, což znamená hluk, znečištění a v létě i nekonečné kolony dovolenkářů. To by se ale mělo změnit. Vláda potvrdila, že na konci roku 2026 se po třicetileté odmlce znovu rozběhne výstavba dálnice D52 z Pohořelic směrem k rakouské hranici.

Zbývá postavit 23 kilometrů, které propojí Brno s rakouskou A5. Po dokončení bude možné jet po dálnici prakticky až do Vídně.

Spor o Nové Mlýny a drahé varianty

Největší překážkou byly dlouhé roky Novomlýnské nádrže a přilehlé biotopy. Řešilo se, zda je překonat obří estakádou, nebo náspem. Nakonec rozhodla cena. „Estakáda by stála šest miliard korun. U náspu budou náklady poloviční. Počítáme asi s 3,1 miliardami korun,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Podle iRozhlas.cz má být prvním krokem úsek od Nových Mlýnů ke hranicím. V roce 2027 se pak začne stavět i část mezi Pohořelicemi a nádržemi. Nejpozději kolem roku 2032 by měla být celá trasa hotová.

Proces brzdily desítky odvolání a soudních sporů. Podle místostarosty Mikulova Iva Hrdličky se ale mnozí odpůrci už unavili a dnes je i v obcích větší vůle k řešení. „Dnes je běžné, že stojí kolona mezi Mikulovem a křižovatkou na Horní Věstonice. Městu dálnice pomůže, zlepší se prostředí,“ řekl pro iRozhlas.cz.

Úleva pro Mikulov i cestující na dovolenou

Z města se ozývá hlavně úleva. „Denně tudy projíždějí tisíce aut. Zvýšený hluk, prašnost, znečištění kolem silnice, to všechno má negativní dopad na obyvatele, kteří na dálnici čekají desítky let. S výstavbou obchvatu by se mohly tyto negativní vlivy výrazně zmírnit. A to rozhodně vítám,“ uvedla starostka Mikulova Jitka Sobotková pro web města.

Po dokončení bude cesta z Brna do Vídně kratší až o půl hodiny, což ocení nejen tisíce turistů mířících na Jadran, ale i lidé dojíždějící za prací do Rakouska. Z dálnice, která je už třicet let symbolem neschopnosti českého státu stavět rychle a efektivně, se tak má stát hotová dopravní tepna jihu Moravy.

Jak to vidí ti, kdo jezdí i ti, kdo prodávají

Kdo někdy v létě seděl v koloně mezi Mikulovem a rakouskou hranicí, ten ví, že jde o zkoušku trpělivosti. Sám jsem tu trasu s rodinou jel už nesčetněkrát, ať už směrem na Chorvatsko nebo na sever Itálie. V červenci se z Mikulova stává pomalý špunt, kdy se stovky aut sunou krokem a cesta na jih se protahuje i o hodinu.

Na druhou stranu, tyto kolony mají dnes své vítěze. Benzinky, stánky s občerstvením nebo vinotéky přímo u silnice žijí z toho, že lidé prostě musí zastavit. Po dostavbě dálnice tudy velká část aut vůbec neprojede a dá se čekat, že řada podnikatelů přijde o zákazníky. Když jsem se bavil s místními, zazněla i obava, že „dálnice lidi odvede jinam“ a přinese menší tržby.

Z pohledu cestujícího ale není pochyb. Každý, kdo někdy strávil letní pátek v koloně u Mikulova, si oddychne. Město si konečně uleví a cesta na jih se stane takovou, jakou ji známe z Rakouska.

Zdroje: autorský text, Mikulov.cz, Vláda ČR, iRozhlas

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Petr Vysloužil
Petr Vysloužil
Jsem publicista s více než desetiletým zaměřením na film, seriál, popkulturu a životní styl. Sleduji aktuální dění kolem známých osobností i trendy zdravého života. Ve svých článcích propojuji ověřená fakta, příběhy i zajímavosti, a to tak, aby bavily i informovaly.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA