V dětství jej čeští diváci znali jako Pepíčka z Kameňáku. Dnes Tomáš Lipský (35) působí za kamerou jako zkušený kameraman a autor vizuálního stylu řady televizních i filmových projektů. Ačkoliv pochází z významné umělecké rodiny, herectví se rozhodl opustit a šel vlastní, technicky i umělecky náročnou cestou.
Dětská hvězda s odstupem
V době, kdy většina jeho vrstevníků teprve objevovala kouzlo školních lavic, on už stál před kamerou. První televizní zkušenosti nasbíral v seriálu Mach, Šebestová a kouzelné sluchátko, ale skutečný průlom přišel v roce 2003 s postavou Pepíčka Nováka v Troškově Kameňáku. Tuto komedii v neděli v 15:40 uvede TV Nova a diváci si opět budou moci připomenout Pepíčkovy pohotové hlášky a výraznou dikci. Ty z něj udělaly miláčka publika i stabilní součást českých televizních repríz.
Ačkoliv měl Tomáš Lipský dobré předpoklady pro hereckou kariéru – je vnukem režiséra Oldřicha Lipského a prasynovcem herce Lubomíra Lipského – rozhodl se jinak. Herectví pro něj zůstalo jen malou epizodou. O filmu však zůstal, jen si pro něj vybral jinou optiku – doslova. Místo obličejů začal vnímat kompozici, světlo a tempo střihu.
Z Písku až do Kalifornie
Tomáš začal s filmem už na škole v Písku, kde si poprvé pořádně osahal kameru. Pak se dostal na FAMU, kde strávil několik let a prošel si tím nejdůležitějším – od klasických cvičení až po náročnější natáčení. Mezitím si vyzkoušel i práci na různých projektech, třeba pro televizi nebo studentské štáby. V roce 2019 odjel na půl roku do Kalifornie na Chapman University, kde se zapojil do místní filmové tvorby a pracoval třeba jako kameraman nebo asistent na place.
Studium mu nepřineslo jen teoretické znalosti. Díky angažmá v zahraničí získal i praktické zkušenosti v různých podmínkách a s odlišnými pracovními metodikami. A právě tento technický i kulturní přesah je dnes na jeho práci znát.
Kamera místo reflektorů
Během studií si přivydělával také jako model – nejen kvůli příjmu, ale i proto, že si mohl vyzkoušet svět světel a objektivů z druhé strany. Dnes už jej ale vídáme pouze v titulcích – a to jako kameramana, který si jde svou cestou bez ohledu na nostalgii po dětské slávě.
„Kamera je už víc než deset let mou životní cestou. Víc než samotný obraz mě zajímá, co vypráví,“ píše Lipský ve svém CV. Dnes se živí jako kameraman, režisér a autor postprodukčních workflow. V rámci své živnosti i přes společnost LS Film Productions se věnuje natáčení filmů, reklam, dokumentů i televizních pořadů. Podílel se například na filmech Bod varu (2023) nebo Mašťácká opera (2021), pro TV Nova natočil dokument o Policii Modrava.
Jeho záběr je ale širší než jen obraz. Pracoval také jako VFX supervizor nebo operátor druhé kamery. Těží z toho, že dobře rozumí celému procesu – od natáčení až po postprodukci. V mnoha projektech je tím, kdo dokáže držet obrazovou linku pevně pohromadě.
Navzdory tomu, že si ho diváci navždy spojí s postavou malého Pepíčka, Lipský dnes preferuje zcela jinou roli. Není už před kamerou, ale za ní. Nechce být tváří, ale obrazem.

Největší Pride Festival u nás se blíží: Do kampaně se zapojila i představitelka Marie z Ulice Jitka Smutná
Zdroje: CV Tomáše Lipského, tomaslipsky.com, CSFD