Odposlouchávají nás mobily a sypou pak na nás reklamy? A dá se tomu bránit? Ve skutečnosti stačí, co sami prozradíte

Bavíte se s kamarádem o večeru v hospodě nebo fotbalovém utkání. A jen zkontrolujete telefon, vyskočí na vás reklama na alkohol nebo soutěž o lístky na zápas? Taky máte pocit, že vás vlastní telefon musí odposlouchávat? Ve světě smartphonů je toto téma stejně věčné jako spory mezi Applaři a Androidaři. Ač už několikrát vyvráceno, občas se vrátí na světlo.

REKLAMA

Aktivní naslouchání

Společnost CMG prezentovala v loňském roce technologii „Active Listening“, přičemž zmínila Google, Amazon a také Facebook. Firma tehdy ovšem ukazovala spíše technologický směr, kterým se plánovala zaměřit, nikoli nějaké reálné řešení pro marketingové účely.

Na internet tehdy unikla právě prezentace CMG (Cox Media Group), podle které mělo aktivní naslouchání sloužit pro poslech uživatelů. Získané informace by se pak daly využít pro cílenou reklamu.

Na co odposlechy?

Jak už to tak bývá, chytly se tématu opět diskuse i další weby a div se do toho nepřimotala ještě CIA nebo Ilumináti (na ty dojde skoro všude). Ačkoli to může vypadat hrozivě, je odposlech uživatelů telefonními aplikacemi dávno a opakovaně vyvrácený mýtus. Navíc prakticky nedává smysl.

Naše běžné používání internetu poskytuje totiž reklamnímu průmyslu víc než dostatek informací, aby si kompletně sestavil náš nákupní profil. Jinými slovy – proč by se někdo namáhal s komplikovaným odposlechem, když mu vlastně všechno říkáme sami?

Technické patálie

Tohle je asi hlavní problém, protože získávání informací tímto způsobem by bylo technicky velmi náročné a výsledek minimálně nejistý. Vyhodnocení by trvalo dlouho, potenciální přinos velmi sporný. Pokud jde o samotné aplikace, ty v tomto ohledu trápí nejedna překážka. Za prvé jim v rámci jak Androidu, tak i iOS udělujeme oprávnění.

Jakékoli používání kamery nebo nahrávání je systémově indikováno tak, že ho nelze skrýt. Takový zapnutý diktafon vám bude vždycky svítit na úvodní obrazovce. I kdyby nakrásně došlo k vytvoření nahrávky, je nutně ji nějak dostat k příjemci. Opět další operace, kterou by bylo třeba zcela utajit.

V neposlední řadě by se taková dlouhodobá aktivita podepsala na plynulosti chodu systému, datovém toku, vybíjení baterie a v mnoha dalších ohledech.

Nezákonnost postupu

Zatímco běžným chováním na internetu předáváme dostatek informace více či méně dobrovolně, odposlech uživatelů telefonu je ve většině států zcela nezákonný. Stačil by tak jediný prokázaný případ a pro firmy by to mělo zcela katastrofální důsledky.

Frekvenční iluze reklam

Ano, na internetu se vám snadno stane, že zrovna pátráte po nové pračce nebo helmě na kolo a najednou jsou toho plné bannery i ve zprávách. Ukazuje to však jen to, jak propracované postupy firmy mají ve sledování uživatelů. Přesnost profilování (které se navíc opakuje) je tak kvalitní, že vytváří iluzi o nutném odposlechu. Obvykle je ale poskytujeme zcela dobrovolně.

Stran zobrazených reklam ještě platí tzv. frekvenční iluze. Když totiž nad něčím zrovna přemýšlíte, začínáte si toho víc všímat. Tohle je ale vlastnost lidského mozku, který nenávidí nahodilost a ve všem tak hledá vzorce a systém. I u reklam tak hledáte spojitost, která tam „prostě musí být“. I kdyby vás někdo poslouchal, může vám jen nabídnout víc reklamy. Nakupujete sami, nikdo vám nedrží pistoli u hlavy.

Policejní odposlechy

Tohle je samozřejmě zcela jiná kapitola a také účel. Pokud se ale dostanete z jakéhokoli důvodu do hledáčku policie, nedopátráte se nejspíš ničeho. Takový odposlech totiž není řešen zásahem do telefonu, ale přes operátora či jinak externě.

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA