Ne moc lidí se může pochlubit tím, že byli ještě za svého života doslova symbolem éry nebo nějaké oblasti lidského jednání. Když se ale u nás řekne jméno legendárního teleshoppingového prodejce, všem se ihned vybaví starší pán v barevném obleku a s neodmyslitelnou náušnicí či prsteny. Horst Fuchs se stal nezapomenutelným.
Kapota v plamenech
Horst Fuchs ovládl během 90. let a ještě na přelomu milénia televizní obrazovky nezapomenutelnými teleshoppingovými relacemi. Zaujal v první řadě svým zevnějškem i showmanstvím. Pařil k němu estrádní styl vystupování i předvádění výrobků, barevné a výrazné obleky i náušnice a zlaté prsteny.
To nejpodstatnější v jeho show však byly extrémní zkoušky, kterými procházely všechny jím nabízené výrobky. Nožem na chleba řezal hřebíky, na kapotě ošetřené přípravkem pro lesk smažil vajíčka a střílel do ní vzduchovkou.
Kde se vlastně vzal?
Narodil se 24. dubna 1946 ve Frankfurtu nad Mohanem a zemřel v červenci 2023 ve věku 77 let. Protože si ale striktně chránil soukromí, začala zpráva o jeho smrti prosakovat až někdy v prosinci loňského roku. To měla na svědomí i rodina, která skutečnost tajila. Původně pracoval manuálně v automobilce, kde se koncem 60. let projevil jeho obchodnický talent – začal tedy prodávat auta.
Nejdříve v roli „trhovce“, velmi záhy však navázal spolupráci s televizí. Prakticky celý jeho profesní život byl pak spojen s firmou WS International. Ta měla léta pobočku i v jihomoravském Hodoníně a ve svém oboru patřila k jedničce. V roce 2016 však vyhlásila bankrot a celkové dluhy firmy se vyšplhaly na 34 milionů korun. Kdysi však dosahovaly tržby i 300 milionů korun za rok.
Sporná kvalita produktů
Zmíněná společnost prodávala širokou nabídku produktů od kuchyňského kráječe přes nože nebo ochranné krémy až po nejrůznější kuriozity. Náhledy na sortiment dělí lidi asi do dvou táborů. Některým slouží zakoupené věci bez potíží dodnes, dalším připadaly předražené a rozpadly se někdy už při prvním použití.
Prodal by i vlastní matku
O Horstovi se záhy mluvilo jako o člověku, který prodá naprosto cokoli. Vznikly i různé fámy, například, že jde o Bulhara, který se za Němce jen vydává kvůli prodejnosti sortimentu. Německé noviny Der Standard ho definovaly jako předchůdce dnešních influencerů.

Faktem je, že nebyl jen hlasem reklamy, ale i kreativním ředitelem firmy WS a spoty sám navrhoval. Proto jsme se dočkali legendárních momentů jako smažení vajíček nebo zapálení kapoty. Právě ty považoval Fuchs za nejlepší nápady vůbec, protože ve studiu o nich prakticky nikdo předem nevěděl.
Podívejte se na archivní rozhovor TV Nova s Horstem Fuchsem z magazínu Víkend (2009):
Nemocný a bez peněz
Rodina jeho úmrtí dlouho tajila a samotný konec byl ostrým kontrastem k předchozí kariéře. Žil sice v Rakousku, ale dle informací ex-kolegy v utajení. Úředně vlastně neexistoval, protože majetek byl psán na někoho jiného. Z toho důvodu nedostával ani penzi, takže byl na mizině. Zničený, osamocený a nešlo mu pomoci. Smutné pro osobnost, která byla špičkou v obchodní branži. Protože je informací obecně málo, můžeme si ho zapamatovat v době, kdy byl na vrcholu a i my jsme jeho „skeče“ milovali. To ostatně trvá dodnes.

Zdroje: TV Nova, Wikipedia, Blesk, Denik, Firmy