V pondělí 25. srpna se na obrazovky TV Nova vrátí Kriminálka Anděl. Oblíbený seriál vstupuje do sedmé řady a podle kreativního producenta Tomáše Grombíře bude dospělejší, vrstevnatější a místy i překvapivě intimní.
Případy, které nejsou jen o vině a nevině
Tomáš Grombíř má o posunu seriálu jasno. „Sedmá řada pro nás byla příležitostí posunout se dál jak v samotných kriminálních případech, tak v osobních liniích postav,“ říká. Zatímco dřív se případy často točily kolem klasického střetu dobra a zla, teď se tvůrci víc ponoří do psychologie.
„Kriminalita dnes často nevychází z černobílého dobra a zla, ale z frustrace, nedorozumění, nátlaku prostředí – a právě tuto komplexitu jsme chtěli přenést i do vyprávění,“ vysvětluje. Cílem prý není být temnější, ale spíš dospělejší a komplexnější.
Společenská témata a netradiční kulisy
Kriminálka Anděl si dlouhodobě drží pověst seriálu, který reaguje na realitu kolem nás. Díky výrobnímu cyklu, který trvá zhruba rok od prvního nápadu po premiéru, mohou tvůrci pružně začlenit témata, o nichž se zrovna mluví.
„Nevyhýbáme se ani tématům, která byla zpracována mnohokrát – protože motivace reálných zločinců se také opakují – ale vždy se snažíme přinést nový úhel pohledu,“ říká Grombíř.
A diváci se tentokrát podívají i na místa, která by s kriminalistikou na první pohled nikdo nespojoval. „Osobně mě baví dostávat kriminalistiku do prostředí, která nejsou na první dobrou ‚kriminální‘,“ přiznává. Krimi žánr podle něj umožňuje dostat se do zákulisí profesí i životů, do kterých bychom jinak nenahlédli.
Nové posily a příběhy z praxe
Sedmá řada přivede na scénu i nové postavy. „Hledali jsme tváře, které do seriálu přinesou nový impuls, ale zároveň budou přirozeně fungovat v rámci sehraného týmu,“ vysvětluje Grombíř. Do děje tak vstoupí Jiří Dvořák a Marta Dancingerová – oba podle něj nabízejí jinou energii, ať už díky věku, životní zkušenosti nebo pohledu na svět.

Jan Kraus slaví 72. narozeniny: Čtvrt století talkshow a ostrovtip, který rozděluje diváky
Inspirace pro nové případy přichází hlavně od skutečných kriminalistů. „To jsou nevyčerpatelné zdroje inspirace a zkušeností. Někdy stačí drobnost, zajímavý detail, zvláštnost, která zkomplikovala nebo zamíchala vyšetřováním, a kolem toho pak vyroste celá kauza,“ popisuje producent.
Autenticitu policejní práce si tvůrci hlídají, i když některé momenty musí pro potřeby dramatu mírně zkrátit nebo stylizovat. „Pracujeme tak, že některé aspekty – třeba výslechové postupy, obhlídky místa činu – držíme maximálně věrné realitě, ale nad nimi budujeme lidské drama. Ale nikdy to nesmí být logický podraz nebo zásadní překroucení policejní práce,“ zdůrazňuje.
A co mohou diváci čekat? „Silné příběhy, současná témata, výrazné postavy ve výjimečných životních situacích. Uvidí tým, který se musí přizpůsobit nové době i novým formám zločinu, aniž by ztratil to nejdůležitější – schopnost empatie a smysl pro spravedlnost,“ slibuje Tomáš Grombíř.
A jeho osobní přání? „Doufám, že diváci v nové řadě poznají, že nás stále baví hledat nové způsoby, jak vyprávět kriminální příběhy. A že se v tom, co řešíme, uvidí – ať už jako lidé, nebo jako společnost. Očekávám, že některé epizody v nich zůstanou déle než do dalšího dílu.“
Popisy děje prvních 8 epizod
1. Cena eutanazie
Prahu ochromí série bombových útoků pomocí dronu. Útočník tvrdí, že chce prosadit uzákonění eutanazie, ale brzy se ukáže, že za tím může být úplně jiný plán. Kriminalisté pátrají po jakékoli stopě a čas přitom neúprosně běží. Každá minuta může rozhodnout o životě nebo smrti.
2. Doktor
V areálu nemocnice je nalezen mrtvý její ředitel. Na první pohled vážený muž má za sebou minulost, která při vyšetřování vyplouvá na povrch – svědectví o korupci, podivné zakázky i osobní spory. Policie se snaží prolomit hradbu mlčení a zjistit, kdo měl dost silný důvod k vraždě.
3. Partička
V rybníku je nalezeno havarované auto a v jeho kufru tělo zbitého mladíka. Jak se tam dostal a co se mu stalo? Stopy vedou mezi milovníky tuningových srazů a nelegálních nočních závodů, kde se pravidla mění podle toho, kdo má silnější stroj i ostrější lokty.
4. Prstýnek
V pražském lesoparku je objevena mrtvá běžkyně. Způsob vraždy ukazuje na pachatele, který ztratil veškeré zábrany a dokonale umí zahladit stopy. Kriminalisté vědí, že musejí jednat rychle, aby neudeřil znovu.
5. Sběratel
Policisté objeví v opuštěném skladišti hromadu nelegálních zbraní. Mezi bednami leží mrtvý muž, který k nim měl očividně blízko. Stopy vedou do komunity sběratelů vojenských suvenýrů, ale i k lidem, pro které jsou zbraně jen zboží. A o to nebezpečnější, když se dostane do špatných rukou.
6. Matka
Na předměstí Prahy leží v bytě mrtvá žena. Vedle ní malé dítě, zmatené a vyděšené. Neví, co se stalo, a možná nechce vědět. Policie musí zjistit, jestli šlo o rodinnou tragédii, nebo je za tím něco temnějšího. Každá stopa je cenná a jediný, kdo mohl vraha vidět, je dítě, které ještě neumí říct všechno.
7. Výměna
Běžná dopravní kontrola skončí překvapivým nálezem. Falešné doklady, podezřelý náklad a lidé, kteří mají hodně co skrývat. Brzy je jasné, že nejde o malý podvod, ale o článek většího řetězce, ve kterém se obchoduje s tím nejcennějším – svobodou.
8. Ticho
V tiché chatové osadě je nalezen mrtvý muž. Žil tu sám a většina sousedů ho znala jen od vidění. Všechno nasvědčuje nehodě, ale brzy se ukáže, že za zdmi těchto klidných chat se roky hromadily křivdy, které teď vyplouvají na povrch. A ticho, které tu panovalo, možná nebylo jen o samotě.
