Největší železniční neštěstí v Česku: Tragédie u Stéblové – 118 mrtvých a 110 zraněných

Tragédie u Stéblové je nejhorší událostí v historii československé železniční dopravy. K tomuto neštěstí došlo v podvečer v pondělí 14. listopadu roku 1960 na trati Pardubice-Hradec králové. Asi 1,5 km od stanice Stéblová směrem na Pardubice se čelně srazily dva osobní vlaky.

REKLAMA

Střet a oheň

Po srážce vlaků následoval požár, protože uhlí z parní lokomotivy vlaku 608 zapálilo naftu unikající z druhého, motorového. Tragédie si vyžádala celkem 118 obětí a 110 zraněných, počty se podle zdrojů lehce liší. Za viníka nehody byla označena obsluha stroje 608, která stanici Stéblová opustila bez povolení výpravčího.

Vlak tak projel kolem návěsti „Stůj!“ a pokračoval normální rychlosti v jízdě. Veškeré odsouzené čekalo několik let za mřížemi.

Omezená informace

Protože byla ale tehdy všechna média pod kontrolou režimu, objevila se obecně informace o této tragédii jen ve velmi stručné podobě. Cílem bylo samozřejmě nepoškodit socialistické zřízení. To samé platilo i pro mnohé další tragédie, které se odehrávaly v socialistických zemích.

Sovětský kanibal

V této souvislosti omezení informací nebo spolupráce se nabízí srovnání se sovětskou kriminalistikou. Při vyšetřování vražd spáchaných kanibalem Andrejem Čikatilem bylo kriminalistům striktně zakázáno spolupracovat nebo jen měnit informace se západními vyšetřovateli, hlavně FBI. Důvodem bylo to, že sérioví vrazi se přece v socialistických zemích nemohli vyskytovat.

Památník železniční nehody u Stélové, FOTO: Avayak, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Tma a mlha

Přesný průběh událostí na železnici nebyl nikdy uspokojivě objasněn. Ze zadního vozu měl vystoupit starší průvodčí, z jednoho z prostředních mladší. Starší údajně viděl u dopravní kanceláře zelené světlo, které mělo signalizovat „povolení k odjezdu“ a pak i „odjezd“.

Starší průvodčí ale později výpověď změnil a viděl jen mihnutí zeleného světla. Tuto návěst předal mladšímu průvodčímu a zavolal „Nastupte, dává odjezd!“ V tu dobu už byla ale tma, a navíc silná mlha. Při viditelnosti cca 50 metrů nebyl schopen nikdo z nich jasně určit, jestli jde světlo skutečně od výpravčího.

Důsledky tragédie

Kromě výše zmíněných lidských obětí a zraněných se tato událost silně projevila i na bezpečnosti železnice. Byly provedeny a zavedeny velké změny v pravidlech i kontrolách dopravy. Součástí byly přísnější bezpečnostní postupy, které měly podobným tragédiím zabránit.

Vyšetřování ukázalo, že vina za nehodu padá na strojvedoucí vlaku 608, protože i přes opakovaná varování nedodrželi předpisy. Nehody tohoto typu je potřeba si připomínat. U Stéblové proto, jak mohou drobnosti a nedorozumění vést k obrovským následkům.

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA