Návrat do budoucnosti: Lednička místo DeLoreanu, vyčerpaný Fox a strašák v poli

Co byly Star Wars pro léta sedmdesátá, je Zemeckisova Návratová trilogie pro dekádu následující. Všechny tři díly Návratu do budoucnosti si totiž krom vynikajícího obsazení drží i perfektní a propracovaný scénář. Ten tak elegantně kombinuje bláznivou komedii a vážná témata i životní situace. Jaké zajímavosti provázely vznik prvního dílu z trilogie Návrat do budoucnosti?

REKLAMA

Strašák v poli

Když se Marty za volantem DeLoreanu dostane poprvé do minulosti, narazí na polního strašáka. Nemusí to mít žádnou symboliku, hodně fandů to však spojuje s Čarodějem ze země Oz. Jakmile se totiž Dorotka z Kansasu ocitne v cizím světě, potká nejdřív právě Strašáka.

Jak najít Delorean

Režisér Robert Zemeckis vysvětlil model auta zcela jednoduše: „Potřebovali jsme nějaké hodně futuristické auto. Nejlépe takový model, kde se budou dveře otvírat nahoru. A v té době byl jediným takovým právě DeLorean.“

Mohlo to ale být úplně jinak, protože strojem času se měla dle původního návrhu stát lednička. K autu se tvůrci teprve dopracovali.

Hodiny a slavný dům

Věž s hodinami, ze kterých vidí doktor Brown, se objevila ve snímku Jak zabít ptáčka z roku 1962. Kousek opodál je pak další známá stavba. Konkrétně dům, který proslavilo Hitchcockovo Psycho natočené o dva roky před ptáčkem.

Věkové nepoměry

Herec Michael J. Fox je o deset dní mladší než herečka Lea Thompson, která ztvárnila jeho matku. Současně je téměř o tři roky starší než jeho filmový otce Crispin Glover.

Drastický denní režim

Snímek musel z velké části vznikat mezi šestou večerní a šestou hodinou ráno. Denní scény se zase natáčely o víkendech. Důvodem drastického režimu bylo to, že Michael J. Fox tehdy hrál v seriálu Rodinná pouta, kde svou roli nemohl opustit. Producenti by mu jinak účast na jiném projektu vůbec nedovolili.

Výsledkem bylo, že pravidelně naspal jen dvě hodiny čistého času a přidělal tak práci maskérkám. Ty měly každý den co dělat s jeho viditelnými kruhy pod očima.

Sbírka hodin

Film začíná ikonickou scénou, tedy záběrem na obrovské množství hodin v domácnosti doktora Browna. Je to celkem zřetelný odkaz na sci-fi klasiku Stroj času z roku 1960. Ta začíná dost podobně, také řadou tikajících ciferníků.

Číslo 114

Respektive CRM 114. Je to fiktivní vynález klasiky Stanleyho Kubricka Doktor Divnoláska. Je tak zároveň označen obří reproduktor, který Marty hned na startu prvního dílu trilogie rozbije. Pojem se stal jakýmsi vtípkem mezi nejrůznějšími klasickými scifi snímky, takže se objevuje ve Star Treku, Mužích v černém i Mechanickém pomeranči.

Pokřivené charaktery

Ve starých snímcích nebyly problémem některé amorální vlastnosti postav, které by dnes možná neprošly. Doktor Brown podplácí policistu a teroristům krade plutonium. Martyho otec očumuje nahé sousedky a Lorraine je needy stíhačka posedlá kontrolou, které by prospěla psychologická terapie.

Návrat do budoucnosti můžete zhlédnout na Prima MAX v sobotu 12. dubna od 15:45 a o den později od 12:45.

Zdroje: CSFD, Kinobox, G, Wikipedia

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA