Sedmý ročník základní školy představuje v matematice zásadní zlom. Žáci opouštějí bezpečné vody násobilky a musí se poprat s abstraktním myšlením, které vyžadují zlomky nebo záporná čísla. Mnoho rodičů při pohledu do sešitů svých dětí s hrůzou zjišťuje, že si ze školy pamatují jen zlomek učiva. Otestujte si své znalosti v našem kvízu a zjistěte, zda byste dnes u tabule obstáli, nebo si šli sednout s nedostatečnou.
Strašák jménem zlomky a celá čísla
S přechodem na druhý stupeň se žáci setkávají s pojmy, které vyžadují přesné logické uvažování. První pololetí se soustředí na zlomky, jejich krácení a rozšiřování, což často dělá potíže i dospělým. Žáci převádějí smíšená čísla na zlomky a zpět. Musí pochopit vztah mezi zlomkem a desetinným číslem. Nejde jen o mechanické počítání. Děti řeší slovní úlohy vedoucí k základním operacím se zlomky a učí se je využívat v praxi.
Zásadní kapitolou jsou celá čísla. Zavedení záporných hodnot často žákům motá hlavu. Musí pochopit princip číselné osy a čísel navzájem opačných. Početní operace s celými čísly mají svá specifika, hlavně u absolutní hodnoty nebo odčítání záporných čísel. Tyto dovednosti jsou nezbytné pro zvládnutí racionálních čísel. Ta přicházejí ve druhém pololetí a zahrnují práci s kladnými a zápornými desetinnými čísly.
Schopnost pracovat s procenty a úroky je jednou z mála částí školní matematiky, kterou dospělí oceňují v běžném životě. Osnovy sedmé třídy zahrnují výpočty procentové části, základu i počtu procent, a to včetně jednoduchého úrokování, kde se pracuje s pojmy jako jistina a úroková sazba. Tyto znalosti tvoří základ finanční gramotnosti, která je v dnešní době nezbytná pro orientaci ve světě půjček a spoření.
Geometrická přesnost a trojčlenka
Geometrie v sedmé třídě přestává být jen o rýsování a začíná vyžadovat důkazní logiku. Žáci se učí věty o shodnosti trojúhelníků, známé pod zkratkami sss, sus a usu, a využívají je k argumentaci při konstrukcích. Důraz se klade také na středovou souměrnost. Žák musí poznat středově souměrný útvar a dokázat načrtnout obraz rovinného útvaru v této souměrnosti. Je to trénink představivosti, který se později hodí v technických oborech.
Samostatnou a velmi důležitou kapitolou je poměr a úměrnost. Zde se žáci setkávají s přímou a nepřímou úměrností a učí se řešit slovní úlohy pomocí trojčlenky, což je nástroj, který většina lidí používá intuitivně celý život. Učivo zahrnuje i práci s měřítkem map a plánů nebo dělení celku na části v daném poměru. Kdo nepochopí princip postupného poměru, bude mít v reálném životě problém například při úpravě receptů nebo míchání stavebních směsí.
Závěr roku patří tělesům a prostorovým útvarům. Žáci charakterizují hranoly , analyzují jejich vlastnosti a učí se vypočítat jejich objem a povrch. Schopnost načrtnout síť hranolu nebo jeho obraz v rovině vyžaduje dobrou prostorovou orientaci. Nezapomíná se ani na rovinné útvary, konkrétně čtyřúhelníky jako lichoběžník, kosočtverec či kosodélník, u kterých se počítají obvody a obsahy.
Kvíz: Jak dobře znáte matematiku pro 7. ročník?
1. Jaký je výsledek příkladu: -5 + (-3) – (-2)?
A) -10 B) -6 C) 0 D) -4
2. Který z následujících zlomků má stejnou hodnotu jako desetinné číslo 0,75?
A) 3/4 B) 2/5 C) 7/5 D) 4/5
3. Pokud je měřítko mapy 1 : 50 000, kolik kilometrů ve skutečnosti představují 2 cm na mapě?
A) 0,5 km B) 1 km C) 5 km D) 10 km
4. Jak zní věta o shodnosti trojúhelníků „sus“?
A) Strana, úhel, strana B) Strana, úhel, souměrnost C) Součet, úhel, strana D) Střed, úhel, střed
5. Kolik je 20 % ze 150?
A) 15 B) 20 C) 30 D) 50
6. Co je to absolutní hodnota čísla -7?
A) -7 B) 0 C) 7 D) 1/7
7. Který čtyřúhelník má vždy všechny strany stejně dlouhé a úhly pravé?
A) Kosočtverec B) Obdélník C) Lichoběžník D) Čtverec
8. Zedníci postaví zídku za 4 dny. Za jak dlouho by ji postavilo dvakrát více zedníků (nepřímá úměra)?
A) Za 8 dní B) Za 6 dní C) Za 2 dny D) Za 1 den
9. Jaký je vzorec pro výpočet obsahu obdélníku o stranách a, b? (
A) S = a + b B) S = 2 . (a + b) C) S = a . b D) S = a . a
10. Převeďte zlomek 12/16 na základní tvar.
A) 6/8 B) 3/4 C) 2/3 D) 4/5
11. Jaký je součet vnitřních úhlů v každém trojúhelníku?
A) 90 stupňů B) 180 stupňů C) 270 stupňů D) 360 stupňů
12. Co znamená pojem „jistina“ v úrokování?
A) Částka, kterou si půjčujeme nebo ukládáme B) Roční úrok v procentech C) Výsledná částka po zdanění D) Poplatek bance za vedení účtu
Vyhodnocení
Správné odpovědi: 1B, 2A, 3B, 4A, 5C, 6C, 7D, 8C, 9C, 10B, 11B, 12A
0–3 body
Matematika zřejmě nikdy nebyla vaším koníčkem. Základní principy jste zapomněli, což vás může v běžném životě občas limitovat.
4–6 bodů
Pamatujete si naprosté základy, ale složitější logické úlohy vám dělají potíže. Pro běžný nákup to stačí, ale s úkoly dětí byste se trápili.
7–9 bodů
Velmi slušný výsledek. Máte pevné základy a logické myšlení vám není cizí. Většinu učiva sedmé třídy byste si po krátkém zopakování vybavili.
10–12 bodů
Gratulujeme, jste skrytý talent nebo učitel matematiky. Vaše znalosti jsou precizní a sedmou třídu byste zvládli levou zadní i dnes.
Pokud máte náladu na více hádanek, zkuste další kvízy:
- Kvíz: Prvouka z třetí třídy dá zabrat i dospělým
- Kvíz: Zvládnete učivo zeměpisu pro šesťáky?
- Kvíz: Krásy slováckého nářečí. Otestujte se z výrazů jako žváchat, turkyň či ťápat
- Kvíz: Staré adventní zvyky v Česku. Otázky, které potrápí i pamětníky
- Kvíz: Slovenská slova, která zní povědomě, ale matou i rodilé Čechoslováky
A další kvízy ZDE.





