Legendární komedie Kulový blesk se tento týden opět vrací na obrazovky. Prima MAX ji uvede už ve čtvrtek ve 20:00, repríza poběží v pátek od 16:45 a kdo nestihne, má poslední šanci v sobotu od 15:15 na Primě. Při téhle příležitosti stojí za to připomenout si historky ze zákulisí a natáčení či proč nevznikl druhý díl.
Smích, který se nedal zastavit
Kulový blesk je filmem, kde se nakonec kromě diváků smáli i samotní herci. Jednou z nejslavnějších historek je moment, kdy Zdeněk Svěrák alias doktor Ječný diktuje své telefonní číslo. Místo vymyšleného kontaktu použil rozložené datum narození 28. 3. 1936. Daniela Kolářová to okamžitě prokoukla a rozesmála se přímo při záběru. Tenhle spontánní smích se ve filmu nechal a stal se z něj malý klenot.
Podobné drobné úlety se během natáčení staly víckrát. Kolářová smíchem vybuchla i ve scéně, kdy Ječný mluví o starožitnostech. Tvůrci ji museli zachránit střihem. I díky těmto momentům působí Kulový blesk svěže a autenticky.
Perličkou je i obsazení psychologa Knotka. Ladislav Smoljak chtěl původně angažovat Miloně Čepelku z Divadla Járy Cimrmana. Ten roli odmítl, protože filmování neměl v oblibě. Nakonec se do role dostal Josef Abrhám a těžko si dnes představit lepší volbu.
Neviditelné detaily a tajné odkazy
Při opakovaném sledování divák odhalí detaily, které se na první dobrou ztratí. Třeba Abrhámův Knotek, který má i po koupeli kolem očí tmavé linky. Nešlo o chybu maskérů, ale připomínku hornického prostředí. Smoljak a Svěrák si podobné drobnosti pěstovali rádi.
V závěru filmu se objeví plán výměny bytů. Mezi jmény je i Smoljak. Režisér si tak do filmu propašoval vlastní podpis, což si většina diváků všimne až po letech. A aby toho nebylo málo, na svatebním obřadu fotil skutečný fotograf světového jména Josef Koudelka, který krátce nato odešel do emigrace.
Hudební fanoušci ocení zase mistrovský detail. Karel Kalaš, který ve filmu hraje operního pěvce Bílka, na svatbě zpívá árii z Dvořákova Jakobína. Tvůrci tak spojili filmovou fikci s reálnou operní kariérou Kalaše.

Alex Ovečkin: Ruský hokejový „car“ a rekordman slaví 40. Dominik Hašek ho označil za lháře a zbabělce
Cimrmani všude kolem
Kulový blesk je pevně spjatý s Divadlem Járy Cimrmana a do filmu se dostalo i několik jeho tváří. V malých rolích se objevují Jaroslav Weigel, Petr Brukner, Jaroslav Vozáb nebo Pavel Vondruška. Z drobných štěků se časem staly cenné detaily pro fanoušky, kteří mají Cimrmany dodnes jako kult.
Zajímavostí je i fakt, že při scéně s nočními manévry diváci v kině pískali. Mysleli si, že došlo k poruše promítání, protože se najednou ozývaly jen hlasy ve tmě. Smoljak s Podskalským tak nechtěně vytvořili jednu z prvních „immersivních“ scén českého filmu.
Aby toho nebylo málo, kameraman Ivan Šlapeta přišel s nápadem, že Smoljakův Severín má připomínat Alberta Einsteina. Kostým a účes to jen podtrhly a výsledkem je další skrytý vtípek, který divák odhalí až zpětně.
Vyhýbání se smrti
Smoljak a Svěrák si původně pohrávali i s vážnějšími motivy. Uvažovali, že mistr Bílek ve filmu skutečně zemře. „Se smrtí jsme koketovali už i u dědy Komárka ve snímku Na samotě u lesa. I toho jsme zemřít nenechali. Vždycky jsme si řekli, že v komedii by prostě zemřít nikdo neměl,“ řekl Svěrák dle ČSFD. Nakonec Bílka na poslední chvíli oživili a film dostal lehčí tón.
A dodnes se mluví také o pokračování. Publicista Daniel Zeman pro Seznam Zprávy napsal, že Kulový blesk 2 by mohl být zrcadlem dnešní bytové krize. Byty v centru Prahy stojí desítky milionů a absurdita stěhovacích plánů by dnes měla ještě větší sílu než za normalizace.
Film Kulový blesk tak zůstává jedinečný. Je to komedie o byrokracii a stěhování, která přitom vypráví o lidských snech, vztazích a touze po lepším bydlení. A právě v tom je jeho nadčasovost. Smát se absurditám a zároveň v nich poznat vlastní život.

Úterní Ulice: Návrat Sáry, rvačka a zvýšení nájmu
Zdroje: autorský text, CSFD, Seznam zprávy