Kontrola bojleru: Opomíjená povinnost, která může stát tisíce. V bytě si ji často přehazují nájemce s majitelem

V každé domácnosti najdeme spotřebiče a zařízení, která vyžadují pravidelný servis a kontrolu. U některých je to samozřejmost, třeba u plynových kotlů nebo krbů. Na jiné se ale často zapomíná, jako jsou hromosvody nebo bojlery. Jak často by měly procházet revizí, kdo za ni zodpovídá a kdy může zanedbání přijít pořádně draho?

REKLAMA

Pronajímatel a nájemce

Legislativa ukládá povinnosti okolo bojleru vlastně oběma stranám. Občanský zákoník totiž nařizuje pronajímateli, aby pronajatý byt udržoval ve stavu způsobilém k užívání. Současně ale dle Novinek platí, že přímo nájemce provádí i hradí drobné opravy a běžnou údržbu.

Dochází tady tedy ke klasickému rozdělení vztahu pána a správce, který panoval již během středověkého feudalismu. Panovník byl majitelem půdy a uděloval ji svým rytířům, pánům. Ti měli svěřeno léno do správy, reálně na něm však pracovali sedláci nebo rolníci.

Zatímco v minulosti měl pán jasně danou odpovědnost za své léno, dnešní zákony už vztah mezi pronajímatelem a nájemcem rozdělují jemněji, a právě u technických zařízení, jako je kotel nebo bojler, bývá hranice často nejasná. Výsledkem bývá házení odpovědnosti z jedné strany na druhou, které oběma komplikuje život.

Co jsou „drobné úpravy“?

Pronajímatel má například povinnost řádného provedení revize plynového kotle. Tady se ale liší revize a servisní prohlídky daného zařízení. „Revizi kotle provádí zpravidla při jeho uvedení do provozu kvalifikovaný revizní technik. Jejím účelem je kontrola správného zapojení a zabránění úniku plynu,“ vysvětluje ředitelka organizace dTest Eduarda Hekšová.

„Oproti tomu servisní prohlídky provádí servisní technik. Ten kontroluje, zda plynový kotel řádně funguje, a provádí servisní údržbu v mazání, čištění či seřizování. Servisní prohlídku je povinen zajistit a uhradit nájemce.“

Pojem drobná oprava je v praxi stejně neuchopitelný jako pojem ‘malá bolest’. Co pro jednoho znamená drobnost, druhý vnímá jako zásah do technického stavu bytu. Právě u spotřebičů se často stává, že i malá závada skrývá větší riziko, které bez odborníka nelze rozpoznat.

Limit nájemce

Nájemní smlouva může tyto okolnosti upravovat a odlišit tedy byt od litery zákona. Nájemce ale nesmí být krácen na svých právech, případně mít více povinností, než ukládá zákon. Nelze na něj tady „navalit“ úplně všechno.

Typickým příkladem je situace, kdy se nájemci rozbije bojler uprostřed topné sezony. Majitel očekává, že si servis zajistí nájemce, ten ale s odkazem na cenu volá zpět. Bez jasné domluvy v nájemní smlouvě pak často končí případ až na stůl advokáta.

Opomíjené bojlery

„Nesmělo by se však zapomínat ani na údržbu například bojleru. Protékající bojler totiž může zvýšit spotřebu vody o množství odpovídající desítkám tisíc korun ročně. Jeho kontrolu má podle zákona zajistit nájemce,“ upřesňuje Hekšová.

Na rozdíl od viditelných problémů, jako je protékající kohoutek, se poruchy bojleru projevují nenápadně, například vyšším účtem za elektřinu nebo vodu. Pravidelná kontrola přitom může odhalit závadu dřív, než dojde k havárii, která nejen komplikuje život, ale navíc vyjde několikanásobně dráž

Pojmy a dojmy

Z výše uvedeného je patrné, že pojmy revize a kontrola mohou často splývat. Běžní lidé navíc často operují s pojmem potřeby zavolat „někoho na bojler“ a dalšími obyčejnými frázemi. Pochopitelnými, lež neurčitými.

Revize tak dle Prima News znamená hlavně posouzení z hlediska bezpečnosti. Posuzuje se technický stav a funkčnost. Kontrola posuzuje technický stav spotřebiče, tedy provozuschopnost a funkčnost jednotlivých prvků.

Jak často?

Bojlery prochází prvotní revizí při zapojení. Pokud je vyhovující, stačí u bytových domů kontrola jednou za 5 let. Starší rozvody vyžadují dle stavu kontrolu ročně nebo jednou za dva roky. Plynové bojlery v rodinných domech prochází výchozí revizí při zprovoznění. Další revize v domácnostech povinné nejsou. I tak jsou ale na místě, protože zákon nařizuje i bezpečné užívání. Vyplatí se to kvůli pojištění a záruce. Pokud totiž dojde k pojistné události a majitel neprokáže, že byl spotřebič zkontrolován, může pojišťovna plnění výrazně krátit, nebo zcela odmítnout.

Zdroje: autor, CNNPrima, Novinky

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA