V poslední době na nás jejich reklamy vyskakují snad všude. Člověk aby se bál s nadsázkou otevřít i lednici. Temu a Trendyol ovládly reklamu, a nejen u nás se těší čím dál větší oblibě. Za vším stojí nízké ceny, široký výběr a slevové kódy, kterých jsou plné sociální sítě. Protože “levné” a ještě “se slevou”, to je přece výhra. Nebo ne?
Obchodní a marketingové strategie Temu a Trendyol, které jsou nyní nejspíš největší e-commerce platformy, dobývají Evropu. V opačné situaci ale aktuálně stojí ostatní internetoví prodejci, kteří mohou jen stěží konkurovat jejich extrémně nízkým cenám. Navíc tito “držitelé moci” se svými obrovskými rozpočty zvedají i cenu za reklamu, čímž následně opět menším e-shopům “ublíží”.
Ultra fast fashion
Nutno dodat, že Temu i Trendyol spadají do kategorie nejen “Fast fashion” ale dokonce “Ultra fast fashion”. Některé země začaly podnikat kroky, aby se tato “rychlá móda” nešířila, nebo se alespoň zpomalil její přísun. Nejblíže tomu je nyní Francie, která chce na zboží těchto značek dát přirážku.
Trendyol ovládl hlavně východ Evropy
Značka Trendyol se zaměřuje převážně na turecký trh. Postupně však expanduje do okolních regionů. Aby měla jejich značka úspěch, hodně se zaměřují na pochopení svých zákazníků a také jejich preferencí. To jim totiž umožní přizpůsobit svou nabídku a také správně zacílit marketingové kampaně. Nemalé peníze investují do Trendyol Express, což je pro ně další velké plus, kdy je zboží dodáváno rychle, spolehlivě a velmi často pro zákazníky i zdarma.
„Mají širokou nabídku produktů a spolupracují s různými značkami, díky čemu tam zákazníci najdou vše, co potřebují. Navíc mají své vlastní R&D centrum, kde se zaměřují na technologické inovace a využívání umělé inteligence a datové analýzy ke zlepšení zákaznického zážitku,“ říká ředitel strategie digitální agentury myTimi Milan Zeman.
Temu vs Trendyol a jejich strategie
Temu má od samého začátku globální ambice. Velmi rychle expanduje na západní trhy, a to převážně do USA. Kladou důraz na nízké ceny a také “gamifikaci”, používají totiž hry (například kolo štěstí) k získání dárku či slevy na nákup. Nemalé peníze investují také do influencer marketingu. O tom, že mají dobře nastavený marketing a strategie, vypovídá i to, že se jim daří navzdory tomu, že čelí velké kritice kvůli kvalitě produktů, environmentálním dopadům a pracovním podmínkám svých zaměstnanců.
„Oba hráči se snaží o expanzi a dobytí Evropy pomocí prodeje levného a málo kvalitního zboží s extrémně agresivní cenovou politikou. Trendyol se pak snaží zaujmout primárně pomocí influencerů a Temu pomocí kampaní na Google, které se nakupují v aukci, v které výrazně přeplácí ostatní (české) hráče, zvedá ceny za reklamu a tím bourá profitabilitu své konkurence,“ dodává Milan Zeman.

Párty na zahradě v retro stylu: Jak jsme grilovali a bavili se v 90. letech a jak navázat na staré dobré časy
Důležitá fakta
Trendyol byl založen v roce 2010 v Turecku. Nyní je součástí Alibaba Group. Ta v roce 2018 uskutečnila svoji dosud největší internetovou investici v Turecku, kdy do Trendyolu investovala 1,5 miliardy dolarů. O pět let později, tedy koncem roku 2023, byla již hodnota Trendyolu oceněna na 16,5 miliardy dolarů.
Temu založila čínská společnost PDD Holdings a v USA byl spuštěn prodej v roce 2022 a v Evropě o rok později. Hrubá hodnota společnosti Temu dosáhla v loňském roce lehce nad 15 miliard dolarů. Podle odhadů se však letos očekává hrubá hodnota přes 37 miliard dolarů.
A co vy, nakupujete na Temu či Trendyol?

Světové kulinářské omyly: Pizza Hawaj, boloňské a další oblíbená jídla, která nepocházejí z míst, odkud byste čekali
Zdroj: ekonews.cz, myTimi.cz