Hudební komedie Jen ho nechte, ať se bojí z roku 1977 patří k filmům, které si uchovaly lehkost i po desetiletích. Režisér Ladislav Rychman do hlavních rolí obsadil trojici vynikajících komiků ze Semaforu. Nova film uvede v neděli ve 14:10, reprízu nabídne Nova Cinema o den později.
Sobota a hřebík, který vstoupil do dějin
Luďkovi Sobotovi připadla role skladatele Aleše Brabce. Postava působí nesměle, ale pod tlakem dokáže velké věci. A přesně tak působil i při natáčení. V jedné scéně měl zatlouct hřebík na zeď. Úkol vypadal jednoduše, ale proměnil se v absolutní komediální výkon. Sobota si s hřebíkem hrál tak dlouho, až scéna trvala tři a půl minuty. Kameraman Josef Hanuš zachytil každý detail a výsledek se stal jedním z nejveselejších momentů filmu. Sobota pak říkal, že vlastně hrál sám sebe.
K hereckým oporám filmu patřil i Vladimír Menšík. V době natáčení už trpěl astmatem, a přesto zvládal natáčet s plným nasazením. Na plac si nosil kufřík s injekcemi, ale s typickou energií odehrál každou scénu.
Napětí přinesla i scéna s hořícím domem. Štáb připravil ústupové cesty a požár snímal třemi kamerami. Objekt na Žižkově zbourali krátce po skončení natáčení, takže záběry zachycují reálné prostředí těsně před demolicí.
Šimek souhlasil až po dlouhém přemlouvání
Principál Soukup v podání Miloslava Šimka patří mezi nejvýraznější postavy filmu. Šimek se zpočátku do projektu příliš nehrnul. Kolegové ho však přesvědčili, že půjde o vzpomínku na společné časy v Semaforu. Petr Nárožný později vzpomínal: „Ten film je památka semaforské doby. Slávek tam hrál sám sebe, to jeho kantorství z filmu trochu leze. Ale i já mám blízko k pedanterii.“
Nárožný jako mašinfíra a lokomotiva z cukrovaru
Petr Nárožný si v roli bývalého snoubence Mydlocha užil netradiční úkol. Během natáčení skutečně řídil parní lokomotivu. V kabině nebylo místo pro celý štáb, proto strojvůdce i topič museli vystoupit a Nárožného zvenčí navigovali. Štáb sledoval scénu s napětím, ale výsledek stál za to. Po natáčení mu kolegové začali říkat „mašinfíra“.
Zajímavé bylo i to, že lokomotivu natírali černým pivem. Potřebovali, aby se na kameře více leskla. Detail, který dokonale vystihuje kreativitu tehdejších filmařů.
Láska z filmového plátna
Helena Vondráčková a Luděk Sobota si před kamerou skvěle sedli. Jejich filmová spolupráce přerostla i v krátké sbližování mimo natáčení, o kterém zpěvačka později mluvila na bonusovém DVD. Díky jejich přirozenému souznění působí vztah hlavních postav opravdově a dodává filmu nezapomenutelnou lehkost.
Hudbu napsali Jiří Malásek a Jiří Bažant, texty vznikly z pera Ivana Mládka, Pavla Kopty, Jana Vodňanského a Iva Fischera. Každá píseň odráží poetiku doby a přesně zapadá do děje. Všechny skladby, které Helena Vondráčková ve filmu zpívá, vyšly později i na deskách. Na zdi filmového bytu Aleše Brabce visí podepsaný plakát skupiny Abraxas, drobný detail, který do filmu vnáší atmosféru tehdejší hudební scény.
Film provoněný sedmdesátkami
Jen ho nechte, ať se bojí vznikl v době, kdy československý film prožíval vrchol hudebních komedií. Režisér Ladislav Rychman měl za sebou úspěchy se Starci na chmelu nebo Dámou na kolejích a opět prokázal cit pro hudbu i tempo vyprávění.
Scény se natáčely v Praze, Českém Krumlově a u Slapské přehrady. Každé prostředí přidalo filmu charakter i kouzlo tehdejších kulis. Vladimír Menšík, František Filipovský, Jiří Krampol a další herci doplnili trojici Sobota, Šimek a Nárožný do dokonalé sestavy.
Film Jen ho nechte, ať se bojí odvysílá TV Nova v neděli ve 14:10. Repríza proběhne na Nova Cinema 3. listopadu 2025 ve 13:10.






