Značka Jawa, kterou založil zbrojař František Janeček v roce 1929, přežila válku, znárodnění, pád komunismu i globalizaci. Z fabriky, která kdysi patřila ke světové špičce, je dnes poctivá manufaktura v Týnci, kde to pořád voní olejem a poctivým řemeslem. A pořád vyrábí a znovu se dere do povědomí, třeba díky novému modelu Geeny pro mladé.
Jak se zrodila legenda jménem Jawa
Když se František Janeček na podzim roku 1929 rozhodl koupit licenci na německý motocykl Wanderer 500 OHV, šlo původně o snahu zachránit výrobu ve své zbrojovce. Název Jawa vznikl spojením jeho jména a názvu Wanderer. První stroj, přezdívaný „rumpál“, byl ale těžký, drahý a komerčně se vůbec neuchytil. Ale položil základ jedné z nejslavnějších československých značek.
Zlom nastal s příchodem britského konstruktéra George Patchetta a Josefa Jozífa, kteří postavili lehkou Jawu 175 Villiers. „Lepší stroj za méně peněz,“ hlásal dobový slogan, který doslova rozjel český motocyklismus. Do válečných let už Jawa vstupovala jako uznávaná značka, která exportovala do celého světa.

Když se za války všechno podřizovalo rozkazům Berlína, pár nadšenců z Jawy si dovolilo nemožné, tajně vyvíjeli Péráka. „Který zaměstnanec se vydá ze všech sil pro firmu, byť ho může zabít gestapo? Jen ten, který motorky miluje a věří v jejich budoucnost,“ řekl ředitel Jawy Jiří Kraft pro E15.cz. Po válce byl Pérák okamžitě připraven do výroby a stal se symbolem obnovy československého průmyslu.
Kývačky, pionýři a kalifornská sláva
Padesátá a šedesátá léta byla zlatým obdobím Jawy. Z továrny v Týnci nad Sázavou vyjížděly kývačky, panelky a legendární pionýři, které si zamilovali jak dědečci z Moravy, tak mladí kluci v Indii. Právě tam se Jawa dostala do takové obliby, že dodnes vyrábí tamní značka Yezdi licenční modely se znakem české oválné JAWY.
V roce 1964 slavila značka milion vyrobených motocyklů a prodala licenci na svou automatickou spojku japonské Hondě. Vzácný případ, kdy zehdejší východní Evropa učila vyspělé západní Japonsko. Na přelomu 60. let vznikla řada exportních typů Californian, které mířily do USA a západní Evropy.
Značka měla tehdy obrovský světový věhlas. Motorky Jawa se prodávaly ve více než 120 zemích a staly se nepsaným symbolem dostupné svobody na dvou kolech. Jenže přišla doba plánovaného hospodářství, export do SSSR a postupný útlum inovací. Heslo „Do komunismu dojedeme automobilem“ znělo hrdě, ale pro Jawu znamenalo začátek pádu.
Pád, návrat a nová generace
Po roce 1989 Jawa ztratila své hlavní trhy. Přežila jen díky odhodlání několika lidí, mezi nimi podnikatele Jiřího Gerleho, který firmu v 90. letech koupil. V Týnci se postupně obnovila výroba, modernizovaly haly a značka začala hledat cestu zpět. Dnes má zhruba stovku zaměstnanců, vyrábí stovky motocyklů ročně a úzce spolupracuje s indickým partnerem Classic Legends ze skupiny Mahindra.
„Výborný byl rok 2022, kdy jsme prodali 1624 motorek. Bohužel pak přišla inflační vlna,“ uvedl Kraft pro E15.cz. I tak Jawa dál inovuje, její současný bestseller Jawa 350 OHC kombinuje klasický vzhled s moderní technikou. Novinkou letošního roku je model Geeny 400, jediný dvouválec v nabídce, který cílí na mladé a na ženy.
Zůstává i duch značky. „Jawa má zůstat v rodině,“ říká Gerle, dnes už dvaaosmdesátiletý majitel, jehož dcera Pavlína Hanzalová stojí po jeho boku ve vedení firmy.
Devadesát šest let po svém vzniku tak Jawa stále dýchá. Už dávno to není masová továrna, ale srdcařský podnik s historií, kterou nám může závidět i Harley. A kdo někdy slyšel ten zvuk dvoutaktu, ten ví, že Jawa je víc než motorka. Je to kousek české duše.
