Kdysi vládla říši pohádek, dnes se potýká s realitou důchodového systému. Herečka Jana Nagyová Pulm, kterou si několik generací diváků zamilovalo jako princeznu Arabelu s kouzelným prstenem, se po letech vrátila do veřejného prostoru – a rovnou otevřela jedno z nejcitlivějších témat života umělců. Její životní příběh je jako vystřižený z filmového scénáře – tři manželství, tři děti, práce ve třech zemích a důchod, který… stačí tak na kávu. A to doslova.
Důchod ze tří zemí, ale žádná výhra
„Sranda je, že důchody sbírám ze Slovenska, z Česka a ještě 6,16 eura dostávám z Rakouska,“ přiznala Nagyová s typickým nadhledem v talkshow 7 pádů Honzy Dědka. V Rakousku kdysi krátce pracovala v kanceláři svého manžela, a tak jí tamní systém přiklepl důchod automaticky. Ostatní si musela vyběhat. Jenže pointa celého příběhu není v počtu penzí, ale v daních – všechny je totiž zdaňuje v Německu, kde dnes žije. „Takže z těch šesti eur dám ještě dvacet procent na dani,“ dodala pobaveně.
Nagyová tak není výjimkou, ale spíš odrazem systému, který tvůrčí profese znevýhodňuje. Umělci často pracují na smlouvy bez pravidelných odvodů, případně nevědí, na co mají nárok. Výsledkem je důchod, který mnohdy nepokryje ani základní potřeby. Z podobné reality se veřejně rozplakala třeba Veronika Žilková, když jí byla přiznána penze ve výši 7 tisíc korun. Helena Vondráčková o své nároky dokonce musela bojovat u soudu.
Princezna, maminka i ředitelka pivovaru
Život Nagyové byl rozdělen mezi herectví a rodinu. Vdala se třikrát a každému muži – jak s úsměvem říká – „darovala jedno dítě“. Po narození syna v roce 1987 se rozhodla zcela stáhnout z herecké branže. „Zvolila jsem si cestu mateřství a rodiny,“ řekla upřímně. Dceru Janičku nosila do divadelní šatny, syn Harald už herecké zázemí nepoznal – tehdy se Jana stáhla a věnovala se naplno rodině.
Její návrat na televizní obrazovky je o to symboličtější. Po čtyřiceti letech opět hraje v seriálu – a ne ledajakém. V druhé sérii Hořkého světa na Primě ztvárňuje výraznou postavu – energickou manažerku pivovaru, která se po letech vrací do rodiny a zasahuje do rozběhnutého podnikání. „Je to pro mě velká radost a taková příjemná brigáda k důchodu,“ přiznává herečka, která na natáčení létala z Düsseldorfu.
Kouzelný prsten vystřídal formuláře a daňová přiznání
Navzdory lehkému tónu, s jakým o svém životě mluví, zůstává za slovy Jany Nagyové i hlubší poselství. Otevřeně popisuje, co většina veřejnosti netuší – že ani známé tváře nemají na růžích ustláno. Že po desítkách let práce může přijít penze, která nestačí ani na režii, natož na důstojné stáří.
A tak i princezna Arabela musí občas sáhnout po kalkulačce místo kouzelného prstenu. Není to ale rezignace – spíš klidný smířlivý nadhled ženy, která prošla světem pohádek, byznysu, mateřství i úředních tahanic. A přesto se usmívá. Možná právě v tom spočívá její pravé kouzlo.

210 let od porážky Napoleona v bitvě u Waterloo
Zdroje: iDnes, Prima Ženy, Blesk