Itálie nově zavedla pokuty za pneumatiky: Nedodržení vás vyjde draho, kontrolovat budou i dezén

Tuzemští řidiči nemusí této novince věnovat pozornost. Kdokoli se však chystá na čtyřech kolech na jih, konkrétně do Itálie, měl by zbystřit. Země pizzy totiž od 15. dubna zavádí pro motoristy novinku, která srovnává povinnosti místních i „přespolních“ řidičů. Co to bude konkrétně obnášet?

REKLAMA

Všichni stejné gumy

Povinnost přezutí letních zimních pneumatik na letní není nic pozoruhodného. Italské úřady to teď ale sjednotí pro Italy i cizince. Povinnost tak nově zasahuje i turisty, kteří budou zemí klidně jen projíždět. A kdokoli bude přistižen na zimních gumách, dočká se pokuty v rozmezí 422-1 682 Euro, v přepočtu tedy skoro 42 000 Kč. Novinka opravdu platí jak pro Italy, tak pro jakékoli turisty. Tedy jakékoli auto, které vjede na území Itálie.

Přechodné období?

Změna je to značná, takže si na ni řidiči musí nějakou dobu zvyknout. S tím počítají i úředníci a vláda státu tak poskytla měsíční přechodné období. Do 15. května tak budou policisté porušení řešit převážně domluvami, k pokutám přistoupí výjimečně. Po této době smírné tolerance ale už řidičům nikdo nic neodpustí. Dle avíza bude pak policie přísná a nekompromisní.

Důvody změny

Co ale Itálii k takové změně pravidel silničního provozu vede? Důvody jsou dle orgánů hlavně ekologické a bezpečnostní. To ostatně vychází přímo z vlastností zimních gum. Ty se při vyšších teplotách mnohem rychleji opotřebují, čímž jim klesá přilnavost k povrchu. Auto tak snáze ztrácí kontakt s vozovkou, nemluvě o vyšší spotřebě a tolik skloňovaných emisích.

Itálie je svou snahou o ochranu životního prostředí dlouhodobě známá, striktní trvání na zimních gumách tak vlastně není nic překvapivého. Technicky je tak toto opatření v zájmu bezpečnosti samotných řidičů. Hodně jich ovšem na výměnu gum nebere příliš zřetel. Může v tom být snaha ušetřit finance nebo obyčejná liknavost.

Doslova hloubkové kontroly

Ani výměna pneumatik nemusí být samospásná, policie půjde totiž doslova do hloubky. Italská policie totiž avizuje kontrolu hloubky dezénu, tedy vzorku na gumě. Jestli bude u kontrolovaného řidiče moc mělký, hrozí další pokuta (87-344 euro). V případě nehody takového vozu může navíc pojišťovna odmítnout úhradu škody.

A co celoroční kola?

Oddechnout si mohou řidiči s celoročními pneumatikami M+S. Jestli budou v dobrém stavu, provozu vozidla na území Itálie nic nebrání. V každém případě je potřeba je kompletně zkontrolovat. Hloubka dezénu by u nich měla být aspoň 1,6 mm, pro bezpečnou jízdu jsou obecně doporučeny 3 milimetry.

Základy italských pravidel

Pokud se chystáte vozem na jih Evropy, neuškodí zopakovat si základní silniční předpisy – povolené rychlosti, pravidla pro alkohol a omezené zóny. Není-li uvedeno jinak, platí po celém území následující limity:

  • 50 km/h v obcích,
  • 90 km/h na silnicích mimo obec,
  • 110 km/h na rychlostních silnicích,
  • 130 km/h na dálnicích.
  • Při nepříznivém počasí, jako je déšť nebo špatná viditelnost, se maximální rychlost na dálnicích snižuje na 110 km/h.

Pití a jízda

Itálie je na alkohol za volantem dosti striktní. Povolená hranice je 0,5 g/l, začínající řidiči (v prvních třech letech od získání průkazu) mají toleranci nulovou.

Ilustrační foto, ZDROJ: Pixabay.com

Omezený vjezd

Ve většině italských měst najdete tzv. ZTL zóny, tedy místa s omezeným pohybem aut. Jsou vybaveny kamerami a na vjezd potřebujete zvláštní povolení. V případě porušení očekávejte pokuty, které jdou bez problémů i do zahraničí. Nepočítejte tedy s tím, že byste před italskými úřady snadno unikli.

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA