Holčička z Granka slaví padesát, na obal se dostala díky otci. Veronika Fojtů je dnes mámou tří dětí a podnikatelkou

Tvář, kterou zná celé Česko, hlavně ti, co mají děti nebo milují kakaový nápoj. Když měla Veronika Fojtů (49) necelé dva roky, stala se symbolem jednoho z nejoblíbenějších nápojů tuzemských domácností – Granka. Dnes, po více než čtyřech dekádách, je z ní podnikatelka a maminka tří dětí.

REKLAMA

Malá Veronika, velká reklama

Psal se začátek 80. let, když se pražské Čokoládovny rozhodly vyrobit vlastní granulované kakao. Západní produkty byly v tehdejším Československu nedostupné, a tak vznikl nápad na Granko. Název vzešel z veřejné soutěže, kde z více než 800 návrhů vyhrála zkratka slov GRANulované KakaO, jak informuje i firma na svých stránkách. Tento návrh mělo sedm lidí, ti si pak odměnu rozdělili rovným dílem.

A aby se nový produkt odlišil, hledal se i originální obal

Do hry vstoupil akademický malíř Karel Fojtů – vedoucí propagačního oddělení Čokoládoven. Nejenže navrhl typografii značky Granko ručně podle knížky s fonty z Anglie, ale do soutěže poslal i návrh s fotografií své dvouleté dcery.

Porotu jeho návrh zaujal natolik, že se tvář malé Veroniky dostala na krabici nového nápoje. „Styděla jsem se, pan fotograf mi říkal, ať se usmívám, ale byl schovaný za plentou a nebylo ho vidět, takže mi to moc nešlo,“ vzpomínala před lety Veronika Fojtů pro Aktuálně.cz.

Z plenek na pulty obchodů

První focení probíhalo přímo v ateliéru jejího otce. Výsledná podoba – holčička s hrníčkem – se stala ikonickou a Granko si díky ní získalo přízeň celé generace. Za design obalu obdržel Karel Fojtů odměnu dva tisíce korun. Malá Veronika za svou modelingovou premiéru honorář nedostala.

V pozdější reklamní kampani, kde už byla malá modelka o něco starší, pózovala s kaší posypanou Grankem. „Paní fotografka měla v bytě několik koček a já jsem se jich trochu bála. Dívala jsem se na ně a nemohla jsem se soustředit,“ zavzpomínala Veronika Fojtů na další nepříliš pohodovou vzpomínku.

Kakao, které nestárne

Granko se začalo vyrábět v závodě Soja Kolín a už v 80. letech dosahovalo produkce až 180 tun měsíčně. Dnes se roční produkce vyšplhala na 3 500 tun a značka je součástí portfolia Orion pod hlavičkou Nestlé. „Granko je fenomén, který prakticky nemá konkurenci. Je to produkt, který nestárne a jde s dobou,“ uvedla pro iDNES Eva Rybová ze společnosti Nestlé.

Postupem času se obaly měnily. V roce 1997 přišly modré dózy, později puntíkaté hrníčky, malované edice či plechová zlatomodrá limitka. Přesto podle hlasování čtenářů z roku 2019 drtivá většina stále preferuje původní design s holčičkou – získal 84 % všech hlasů. Postupně se malá holčička na krabice vrací, hlavně díky retro týdnům v Lidlu.

Granko na pudink

Když slavilo Granko čtyřicet let, Veronika Fojtů jako jeho tvář nemohla chybět. V rozhovoru pro Nestlé se při této příležitosti svěřila, že Granko má u nich doma své místo. Dává jej nejen do bábovky, ale i na pudink. „To jsem i jako malá si dávala ovoce, pudink, a na to nasypat. Nebo jsem ho jedla teda samotný lžičkou,” zavzpomínala.

Kromě toho, že je Veronika Fojtů maminkou tří dětí, je také podnikatelkou. Zaměřuje se na aktivity pro děti a žije a podniká v Praze.

Zdroj: zpravy.aktualne.cz, idnes.cz, granko.cz, Instagram, zpravy.aktualne.cz

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Marie Kučerová
Marie Kučerová
Jsem nadšený fanoušek různých filmových žánrů, seriálů i dobrých reality show. Psaní se věnuji již několik let, mám za sebou pestrou škálu článků s nejrůznější tématikou a v tomto duchu bych ráda pokračovala i do budoucna.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA