Sleva a akce! Tato slova dokáží v českých luzích a hájích vyvolat lehkou euforii a nadšení z „výhodného“ nákupu. Ale co když jsou všechny ty lákavé nabídky falešné? A co když je problém mnohem hlubší, než jen jedno špatně označené zboží? Vymyšlené slevy bohužel nejsou jen ojedinělým jevem, ale spíše součástí tvrdého konkurenčního boje. Vypadá to, že nálepka „sleva“ je v našich obchodech neodmyslitelnou součástí výlohy – a to i za cenu klamání zákazníků.
Boj o přežití: Slevy jako nutnost, i když nejsou pravé
„Kdo neposkytuje slevu, neprodává,“ říká Jan Skovajsa, zakladatel digitální agentury MyTimi, a bohužel to není jen marketingový trik. Skovajsa upozorňuje na fakt, že falešné slevy jsou čím dál běžnější, a to z důvodu konkurenčního boje. Ať už jde o online obchody nebo kamenné prodejny, každý se snaží nalákat zákazníka na nižší cenu, i když je to často jen iluze. „Pokuty od České obchodní inspekce (ČOI) nejsou dostatečně demotivující. Menší e-shopy mohou i přes pokutu vydělat o milion více,“ dodává Skovajsa.

A tak se nám tu roztočil kolotoč podvodů a polopravd, kde je často klamání cenovou akcí prostě výhodnější než poctivost. Když i menší e-shop může vydělat statisíce díky falešným slevám, je jasné, že problém je mnohem hlubší a neřeší ho jen vysoké pokuty.
Zodpovědnost je na zákazníkovi
Zatímco mnoho lidí volá po přísnější regulaci, Tomáš Vacek z agentury Contexto přichází s jiným pohledem. Podle něj je zodpovědnost především na nás, spotřebitelích. „Jestliže si koupím lahev piva jen proto, že je na ní napsáno ‚akce‘, je to moje rozhodnutí,“ říká Vacek a zdůrazňuje, že je potřeba si udržet povědomí o cenách. „Pokud nejsem schopen udržet v hlavě přiměřenou cenovou relaci, pak si nejsem jistý, že jsem schopen plnohodnotně fungovat v rámci společnosti,“ dodává ironicky.
Podle Vacka je tedy nejlepším řešením vzdělávat lidi a motivovat je k tomu, aby si pamatovali ceny. Jakmile budou mít lepší povědomí o tom, kolik co běžně stojí, bude těžší je napálit falešnou slevou. Tím by se trh mohl do budoucna ozdravit, bez nutnosti další regulace.
Nadměrná regulace? Ne, děkujeme!
Ondřej Tyleček, ředitel agentury Fairy Tailors, vidí v nadměrné regulaci spíše problém než řešení. „Nejsem příznivcem přehnaných regulací. Zákazníci supermarketů jsou svéprávní,“ říká Tyleček a poukazuje na to, že pokud si zákazník pořídí slevovou kartu, činí tak dobrovolně a vědomě. Tyleček varuje před tím, aby stát diktoval podnikatelům, za kolik mají prodávat své zboží.
Podle něj je totiž pro zákazníky přijatelné „zaplatit“ za slevy svými osobními daty. Shromažďování informací o nákupech díky slevovým kartičkám je podle něj zanedbatelné ve srovnání s tím, co zákazníci odhalují online. Zkrátka, pokud jsme ochotní poskytnout data na internetu, proč bychom se měli bát poskytovat je supermarketu?

Není to jen o pokutách, ale o chování spotřebitelů
Jak tedy na falešné slevy? Podle odborníků není řešení jen v pokutách. Jan Skovajsa zdůrazňuje, že i když Česká obchodní inspekce rozdává pokuty, mnoho e-shopů je ochotno riskovat. „V USA nebo Japonsku je situace ještě horší,“ dodává s tím, že falešné slevy jsou globálním fenoménem. Na druhé straně Tomáš Vacek a Ondřej Tyleček volají po větší zodpovědnosti spotřebitelů.

Jednoduše řečeno, pokud budeme jako zákazníci ochotni přehlížet podezřele vysoké slevy a necháme se klamat, budou obchodníci pokračovat v této praxi. Je to na nás. Jak říká Tomáš Vacek, přílišné ochranitelství není dobré ani pro děti, ani pro dospělé. A co vy, setkali jste se s falešnými slevami?