Vánoční atmosféra už dorazila do ulic a s ní i vánoční trhy a vůně skořice, jehličí a pečených dobrot. Jenže letos nám při pohledu na ceníky ve stáncích možná ztuhne úsměv na rtech. Zatímco se těšíme na první doušek horkého nápoje, prodejci počítají každou korunu a někteří, jako třeba fešák Martin z Love Islandu, jenž si otevřel stánek v Brně, otevřeně přiznávají, že to může být velký průšvih.
Vánoční romantika leze do peněz
Brno už své trhy odstartovalo 14. listopadu a pohled na tamní ceníky dává jasně tušit, co čeká návštěvníky i v dalších městech. Pokud jste si mysleli, že si vyrazíte na levný svařáček, rychle na to zapomeňte. Ceny horkých nápojů letos šplhají do výšin, které by nám ještě před pár lety přišly jako špatný vtip. Za obyčejný punč dáte klidně 85 korun a brněnská klasika Turbomošt vás vyjde v základu na 95 korun. Pokud dostanete chuť na něco ostřejšího nebo míchaného, připravte si stovku i víc.
A jídlo? To je kapitola sama pro sebe. Dát si na stánku něco k snědku se stává luxusní záležitostí. Obyčejný bramborák se může vyšplhat na 110 korun a za klobásu s pečivem zaplatíte i 130 korun. Ceny se často uvádějí za 100 gramů, takže finální účet za trochu masa vás může nemile překvapit a snadno se přehoupne přes několik stovek. K tomu všemu musíte připočítat padesátikorunovou zálohu za kelímek, kterou sice dostanete zpět, ale prvotní investice do jednoho drinku se tak citelně prodraží.
Martin z Love Islandu: Musíme prodat 300 drinků denně
Možná si říkáte, že stánkaři na nás musí neskutečně vydělávat a jen se pakují na naší vánoční náladě. Realita je ale často mnohem drsnější a do smíchu není ani známým tvářím. Svůj stánek letos otevřel i Martin z reality show Love Island a na Instagramu se fanouškům svěřil s docela děsivou matematikou.
„Musíme denně prodat 300 drinků… jinak jsme v mínusu,“ napsal Martin na svůj profil. Otevřeně přiznal, že celkové výdaje na stánek přesáhnou milion korun. „Víme, že 300 drinků denně je šílený číslo a nejspíš to nedáme… ale nevzdáváme to,“ dodal Martin s tím, že na stánku mrznou s kamarády, protože je to pro ně srdcovka.
A není v tom sám. I další prodejci, jako například Jan Vlachynský stojící za Turbomoštem, potvrzují brutální nárůst nákladů. Jen nájem za stánek je letos stojí skoro třikrát tolik co loni, konkrétně kolem 900 tisíc korun bez DPH. Zdražení o pár korun na nápoji tak spíše jen látá díry v rozpočtu způsobené inflací a drahými nájmy.
Termoska v batohu, nebo tradice za každou cenu?
Není divu, že lidé na sociálních sítích zuří a ceny často označují za zlodějinu. Někteří už rezignovaně píší, že tam raději ani nevkročí. Objevují se i tací, kteří systém tak trochu obcházejí po svém. Prostě si do batohu přibalí termosku s vlastním svařákem a atmosféru nasávají „zadarmo“. Je to sice trochu punkové řešení, ale při pohledu na účet za rodinný výlet se jim asi nikdo nemůže divit.
Na druhou stranu se najdou i lidé, kteří to berou s nadhledem. Vánoční trhy jsou pro ně tradice, na kterou vyrazí jednou za rok, a tak ty peníze prostě obětují. Chápou, že prodejci musí z něčeho zaplatit nájem a sami se uživit. Koneckonců, vánoční atmosféra se nedá tak úplně přepočítat na peníze.
Otázkou zůstává, kde je ta hranice, kdy nám i ten nejdražší punč zhořkne v ústech jen při pohledu na cenovku. Letos to vypadá, že budeme muset tu vánoční pohodu hledat spíš v lidech kolem nás než na dně kelímku.





