Ráno spěcháte do práce, sednete do auta, otočíte klíčkem a motor ani nehlesne. Známá noční můra každého řidiče. Vybitá autobaterie dokáže zaskočit i zkušeného šoféra, zvlášť v zimě, kdy je každý start pro baterii zátěžový. Co dělat, když nenastartujete, jak se dostat do auta a jak podobné situace zvládnout bez zbytečných škod?
Když nejde otevřít auto
Moderní vozy jsou závislé na elektrickém systému. Když baterie ztratí napětí, přestane fungovat centrální zamykání. Dálkový ovladač je k ničemu a vy stojíte bezradně před zamčeným autem.
Zkuste nejdřív druhý klíč nebo otevřít kufr. U některých modelů se dá přes kufr dostat do kabiny a následně odemknout dveře zevnitř. Pokud se kufr neotevře, pomůže mechanický klíč ukrytý v dálkovém ovladači. Málokdo ví, že dálkový klíč má uvnitř skrytý kovový klíček, který stačí vycvaknout. Manuální zámek bývá schovaný pod plastovým krytem kliky.
Pokud se vám taková situace stane někde mimo domov, zachovejte klid a nerozbíjejte okno. Rozbití skla je to poslední, co chcete řešit, protože vás vyjde mnohem dráž než zásah odborníka nebo odvrtání vložky zámku. Pokud se do vozu opravdu nemůžete dostat, pomůže zámečník nebo asistenční služba. Tyto zásahy bývají rychlé a levnější, než by se zdálo.
Když nejde nastartovat
Dostali jste se dovnitř, ale motor nejde vám nastartovat? S největší pravděpodobností je baterie úplně vybitá. Nejrychlejší pomocí je startování přes kabely z jiného auta. Potřebujete druhé vozidlo s podobným nebo větším výkonem a baterií o stejném napětí.
Postup je jednoduchý, ale musí být přesný. Červený kabel připojte na kladný pól vybité baterie a poté na kladný pól baterie u druhého auta. Černý kabel patří na mínusový pól auta, které pomáhá, a druhý konec připevněte k odkrytému kovu motoru auta, které nestartuje. Nikdy ho nepřipojujte přímo na záporný pól vybité baterie, hrozí jiskření a zahoření.
Po připojení nechte motor auta s nabitou baterií běžet na volnoběh a až pak zkuste nastartovat druhé vozidlo. Pokud se start nepovede hned, nechte auta propojená několik minut a zkuste to znovu. Po úspěšném startu kabely odpojujte v opačném pořadí. Aby se baterie znovu dobila, je nutné jezdit alespoň půl hodiny. Krátká jízda nestačí a při dalším startu by se situace mohla opakovat.
Když selže i to
Když ani po propojení kabelů motor nenaskočí, baterie je pravděpodobně na konci své životnosti. Startovací kabely nedokážou oživit akumulátor, který byl úplně vybitý déle než deset hodin. V takovém případě nezbývá než baterii dobít nabíječkou, nebo ji vyměnit.
Důležité je vědět, jaký typ baterie ve voze máte, protože moderní vozy používají gelové typy AGM/GEL. Podle toho se musí zvolit vhodná nabíječka. Nabíjení doma je možné, pokud máte správné zařízení. V servisu vám baterii nejen nabijí, ale i otestují její kapacitu.
Zapomeňte na roztlačování nebo tažení, u moderních aut to končí spíš v servisu než v cíli. Sice je to technicky možné, ale může se při tom poškodit katalyzátor nebo motor. Bezpečnější je zavolat asistenční službu, která zařídí odtah i případnou výměnu baterie.
Jak předejít vybité baterii
Trocha péče a rozvahy dokáže baterii udržet v kondici klidně o pár let déle. Autobaterie obvykle vydrží pět let, ale krátké jízdy, časté starty a zapnuté spotřebiče její život zkracují.
Pomáhá občasné dobití externí nabíječkou, zvlášť v zimě. Dvakrát ročně se doporučuje zkontrolovat hladinu elektrolytu a očistit kontakty. Baterie nesmí být pokrytá nečistotami a svorky je dobré ošetřit elektrovodivou vazelínou. Pokud víte, že auto nebude víc jak tři týdny v provozu, odpojte baterii od elektroinstalace, aby se samovolně nevybila.
Další tipy do domácnosti:
- Jak vyčistit ucpaný odpad
- Jak opravit protékající záchod
- Jak otevřít zabouchnuté dveře
- Jak otevřít zavařovací sklenici

Marek Benda slaví 57. Ve Sněmovně sedí už 34 let a jinou práci prakticky nepoznal
Zdroje: autorský text, portalridice.cz, Novinky





