Chorvatsko zdražilo za tři roky o 50 %. Jadran už není levná dovolená a premiér bije na poplach: „I jinde mají moře“

Ceny v Chorvatsku v posledních letech raketově rostou a trpělivost turistů není nekonečná. Země, která dlouhá léta lákala na levné moře, se mění v prémiovou destinaci. Zdražení o 50 procent za tři roky z ní udělalo jedno z nejdražších míst u Jadranu. Češi ubývají, stížnosti přibývají a chorvatský premiér volá po zdravém rozumu.

REKLAMA

Z ráje levné dovolené k zážitku pro movité

Ještě před pár lety bylo Chorvatsko synonymem pro dostupnou dovolenou u moře. Stačilo pár hodin v autě, apartmán na týden, plážový ručník a pivo z plechovky. Dnes se karta obrací. Ceny v chorvatském turismu za poslední tři roky narostly až o 50 procent, čímž země dohnala i dražší destinace jako Itálie nebo Francie.

Rozdíl oproti jiným středomořským konkurentům bije do očí. Zatímco Španělsko nebo Řecko zaznamenaly nárůst cen o 15 až 20 procent, Chorvaté šlapou na plyn daleko odvážněji. Není divu, že se s tím ne všichni smiřují. Turisté na recenzních portálech ventilují frustraci – za slunečník a dvě lehátka klidně zaplatí přes 25 eur. A porovnání cen v restauracích? Mnohdy vychází Praha levněji než Split.

Na stížnosti reagoval i chorvatský premiér Andrej Plenković. „Nejsme jedinou zemí s mořem,“ připomněl. Varoval před přílišným zdražováním a vyzval k rozumné cenové politice. Chorvatsko podle něj musí zůstat konkurenceschopné, jinak turisté utečou jinam – a ti čeští to dle něj už začali dělat.

Češi utíkají, Němci váhají a Chorvaté přepočítávají příjmy

Češi bývali na Jadranu třetí nejčastější národností hned po Němcích a Slovincích. V roce 2022 vycestovalo do Chorvatska přes 830 tisíc českých turistů. Loni už to bylo o víc než 100 tisíc méně a letos jsme zatím spadli až na pátou příčku. Poláci a Rakušané nás předehnali – nejen počtem, ale i peněženkou.

Chorvatsko, FOTO: Pexels.com

Zatímco průměrný Čech utratí za letní dovolenou kolem 1400 eur (35 tisíc korun), Evropan o sedm stovek víc (52 tisíc korun) a Američan skoro dvakrát tolik. Není proto divu, že Chorvatsko svou strategii mění. Místo kvantity sází na kvalitu – tedy turisty ochotné platit. Výsledkem jsou pětihvězdičkové hotely, vily za stovky tisíc a michelinské restaurace.

Například hotel Hilton Rijeka Costabella, spoluvlastněný českým podnikatelem, během prázdnin nabízí týdenní pobyt ve vile za více než 200 tisíc korun. A zájem? Podle ředitele by jich mohli obsadit ještě víc. Ne každý ale chce za rybu na grilu zaplatit jako za degustační menu.

Ceny rostou, ale příjmy z turismu loni klesly

Zvýšené ceny automaticky neznamenají vyšší příjmy. A to se teď v Chorvatsku potvrzuje. Podle údajů tamní centrální banky loni během hlavní sezony příjmy ze zahraničního cestovního ruchu dokonce meziročně klesly o 0,7 procenta. Turisté zkracují pobyty, neutrácí tolik a do země jich přijíždí méně než dřív.

Kromě cen se nelibost turistů zvedá i kvůli přeplněným plážím, přechodu na euro nebo horší kvalitě služeb. Znechucení dávají najevo na TripAdvisoru i jinde. „Bylo to naše oblíbené místo, ale teď už je to mimo rozpočet,“ napsal jeden z návštěvníků. Jiný přirovnal ceny na Hvaru k těm v západní Evropě, ale s rozdílem v komfortu.

Někteří Chorvaté si to uvědomují. Ministr financí Marko Primorac přiznal, že s cenovou politikou se možná zašlo až příliš daleko. Guvernér Boris Vujčić varoval, že v zemi, kde turismus tvoří pětinu HDP, může jít o problém. Pokud se trend neotočí, z Jadranu se stane drahá past s výhledem na odliv.

Mimo sezónu levněji a bez davů

V reakci na přetlak v létě a pokles zájmu v jiných měsících Chorvati mění taktiku. Cíl je jasný – rozprostřít sezonu a přitáhnout turisty mimo červenec a srpen. „Nechceme víc lidí v hlavních měsících. Chceme je v dubnu, květnu nebo září,“ říká Miodrag Mlačić z chorvatské turistické centrály v Praze.

Tomu napovídají i letošní čísla. Do poloviny května dorazilo do Chorvatska přes 35 tisíc českých turistů – meziročně o 5,5 % více. Ti, kteří se vyhnou hlavní sezoně, ušetří a zároveň zažijí víc klidu. Navíc na ně čekají biofarmy, golf, wellness nebo gastronomické zážitky. Země má už jedenáct michelinských restaurací, včetně dvouhvězdičkové Agli Amici v Rovinji.

A aby se tam Češi dostali snadněji, v červenci se spustí i přímé lety z Prahy do Záhřebu. Zůstává ale otázka, jestli průměrný český turista raději nevezme za vděk jinou destinací. Takovou, kde moře je stejné, ale zmrzlina nestojí jako večeře.

Podívejte se také na desítku nejkrásnějších pláží Chorvatska.

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Edita Folprechtová
Edita Folprechtová
Psaní je mou vášní již od střední školy, a to už je nějaký ten pátek. Miluji kulturu, popkulturu, hudbu a divadlo.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA