Čarodějnické procesy na Šumpersku: Největší hon na čarodějnice v českých dějinách stál život desítky nevinných lidí

Čarodějnické procesy nás sice nezasáhly tak, jako jiné regiony či státy, nezmenšuje to ale nijak jejich brutalitu. Hlavně v 17. století se jejich ohně (obrazně i doslova) rozhořely na panství ve Velkých Losinách a na Šumpersku. Záminkou procesů byla obvykle ochrana obyvatel a popírání učení církve svaté. Reálné důvody se ovšem často lišily.

REKLAMA

Kdo byly vlastně čarodějnice?

Ottův slovník naučný je definuje jako osoby, které uzavřely smlouvu s ďáblem a zřekly se tak křesťanské víry. Ďábla pak vzývají jako svého pána a ve všem se mu podřizují. Jejich moc není současně nijak vymezená, či konkretizovaná. Tím pádem je možné na ně „hodit“ skoro jakékoli neštěstí nebo neduhy, které potkají komunitu nebo vesnici.

V rejstříku jejich schopností bylo prakticky výlučně škodit lidem. Ubližovaly na zdraví, rozvracely manželství, jejich vinou postihlo úrodu krupobití a pošel dobytek. Jednou za čas musely svému pánu skládat účty. K tomu sloužily sabaty, kam se vypravovaly po pečlivé přípravě pod rouškou noci.

Šumperský horor

Na tomto panství začalo působení svaté inkvizice a souvisejících úřadů v roce 1678 po zcela banální příhodě. Žebračka Marina Schuchová si tam ze sobotínského kostela odnesla v kapesníku posvěcenou hostii. Tu chtěla podat nemocné krávě, která nedojila. Takové využití svatého přijímání však bylo vnímáno jako čarodějnictví.

Církev sice do nějaké míry lidové léčitelství a podobné projevy tolerovala, nesmělo ale narušit přímo její působení. Písmo svaté muselo zůstat neohroženo ve svém působení. Podíl na zahájení procesů mělo i nedaleké Slezsko, kde likvidace čarodějnic už probíhala. Z pohledu úřadů dávalo tedy smysl, že se něco takového mohlo vyskytnout i na šumperském panství.

Zkušený inkvizitor

Z Olomouce byl tudíž povolán protřelý inkvizitor Jindřich František Boblig z Edelstadtu. Ten měl již četné zkušenosti právě ze Slezska, současně byl o existenci čarodějnic fanaticky přesvědčen. To vedlo k jeho přesvědčení o nulové možnosti omylu a snaze zbavit se takových osob za každou cenu.

Nutno podotknout, že čarodějnické procesy byly i dosti lukrativní. Majetek obětí připadal oficiálně vrchnosti, inkvizitor měl stálý plat. I když toto bylo u Bobliga až na druhém místě, staly se inkviziční procesy spolehlivou a současně snadnou metodou zbavení se kohokoli rizikového či jinak nepohodlného.

Šumperské oběti

Na panství tak postupně zemřela na hranici skupina jak domnělých čarodějnic, tak i čarodějníků, protože muži v nich figurovali také. Obětí tak byl bohatý měšťan Kašpar Sattler s chotí Marií. Ta se přiznala velmi brzy, protože měla z mučení obrovskou hrůzu. Právě mučení bylo běžnou formou výslechu, které odolali jen ti nejtvrdší.

Tento postup vyrazil přiznání nejen z konkrétní osoby, ale přinesl inkvizitorovi i jména dalších osob, která chtěla slyšet. Známý snímek Kladivo na čarodějnice podle románu Václava Kaplického ukázal tuto taktiku coby paralelu k politickým procesům komunistického režimu.

Sám by nestačil

Místem vězení i výslechů byl Losinský zámek, kde tak našly smrt desítky nevinných obviněných. Celkem 38 z nich bylo v letech 1679-1686 odsouzeno i popraveno. Celý soudní tribunál prakticky jen přikyvoval Bobligovi, z něhož měli zaprvé hrůzu, zadruhé toužili po majetku obviněných. V domech obětí, hlavně umučené rodiny Peškových, je dodnes expozice připomínající tuto temnou kapitolu naší historie.

Přidejte si nás na seznam.cz

Přidat na Seznam.cz
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA