Bodový systém neboli bodové hodnocení slouží už 19 let ke sledování především opakovaného páchání dopravních přestupků. Nejsme rozhodně jediná země, kde tento mechanismus funguje. Užívá ho například Německo, Francie, Itálie, Velká Británie, Polsko či Maďarsko a další. U nás funguje od 1. července 2006. Kolik šoférů už stihl potrápit?
Jak na nehody a přestupky
Jeho hlavním cílem je samozřejmě prevence počtu dopravních nehod a přestupků, nicméně pro mnoho lidí za volantem je jeho fungování stále poněkud matoucí. Funguje na bázi sbírání trestných bodů, nikoli odečítání z nějakého maxima, jak se někdy traduje v internetových diskusích.
Řidič tedy začíná na nule, limitem je dvanáct bodů. S dosažením tohoto počtu je na nějaký čas zabaven řidičský průkaz. Od nařízení zákazu řízení se opatření liší tím, že nelze požádat o prominutí zbytku trestu po půl roce od uložení sankce. V roce 2024 ho navíc potkala rozsáhlá novelizace. Krom toho může překvapit, že trestné body uděluje úřad práce, nikoli přímo policie.
Nejčastější porušení?
Nejčastějším porušením dopravních pravidel je stále rychlost jízdy. Statistiky Centrálního registru řidičů potvrzují, že za první pololetí roku 2023 bylo mezi bodovanými 30 % překročení povolené rychlosti o méně než 20 km za hodinu, ale více než 5 km za hodinu. Těch skutečně rychlých je naštěstí o dost méně, jen 10 %.
Stříbrnou příčku ovládají řidiči s mobilním telefonem v ruce během jízdy, jde o 17,19 % a dlouhodobý trend veškerých statistik. Právě tento zlozvyk je brán po dlouhé roky prakticky jako norma, jedná se však o velmi závažnou situaci obvykle s fatálními následky. Za posledních 10 let vzrostl jeho výskyt o více jak polovinu.
Nejsilnější skupiny
K Silvestru loňského roku, tedy 31. prosinci 2024 bylo v evidenci 39 407 dvanáctibodových řidičů, z toho 90,6 % tvoří muži. Nejvíce v Moravskoslezském kraji, nejlépe je na tom pak hlavní město. Největší skupinu jakkoli bodovaných šoférů (tedy těch s nenulovým počtem), tvoři muži i ženy ve věku 45 let. Dvanáctibodových řidičů je nejvíce ve věku 38 let, žen ve věku 36 let.
Nedání přednosti
Tohle může vypadat banálně, kvůli jednomu z nejzávažnějších přestupků ale umírají ročně desítky lidí. Řeč je o nedání přednosti v jízdě. Příslušnou značku musí znát každý, kdo sedí za volantem, ne každý ji ale respektuje. V roce 2023 tak zemřelo 63 lidí, proti předchozímu období jde o nárůst o 26 mrtvých.

Slunce, seno plné omylů: Jaruš padá i bez zásahu, cedule nuda pláže špatně, datum nesedí a Otík píše do prázdna
Problém během výcviku
Podle Jana Felcmana, lektora autoškoly, mají tuzemští řidiči obecně během vjíždění na hlavní komunikaci problém s odhadem reálné vzdálenosti blížícího se vozu. „My s tímto problémem bojujeme prakticky po celý výcvik budoucího řidiče. Ten postupně získává odhad, jak rychle se jiné auto blíží, za jak dlouho přijede a jestli on sám ještě stihne projev nebo ne,“ říká pro iRozhlas.
Dle policistů nedávají řidiči přednost nejčastěji ve městech. „Nehody mimo obec jsou ale mnohem nebezpečnější. Když to rozdělíme podle kategorie, dochází k tomu nejčastěji na místních komunikacích,“ rozebírá policejní mluvčí Hana Rubášová.
