I když médii pravidelně probíhají zprávy o rekordním vydražení toho či onoho klasického uměleckého díla, projevuje se tato oblast i jinak. Teď je řeč hlavně o bizarních počinech, u kterých je často potřeba upozornit, že jde o umění. Nebo že to tak aspoň tvůrce zamýšlel. Jedním z případů poslední doby je banán přilepený páskou na zdi.
Jak prodat kus ovoce
Právě tento počin o sobě dal asi naposledy vědět koncem roku 2024. Aktuálně i další servery tenkrát informovaly o jeho prodeji za pro někoho těžko pochopitelných 6,2 milionu dolarů, tedy skoro 150 milionů Kč. Nový majitel, kryptoměnový magnát Justin Sun, prohlásil, že ho záhy sní. A ano, svačinku si z uměleckého kusu udělal jen pár dní nato.
Dohru to mělo ještě pro stánkaře, od kterého původně ovoce pocházelo. Když totiž kupec zjistil, že dodavatel původního materiálu z prodeje umělecké instalace nic mít nebude, koupil od něj ještě sto tisíc banánů. „Abych byl upřímný, opravdu je mnohem lepší než jakýkoli jiný banán,“ sdělil tehdy novinářům.
Páskou na stěně
Celá instalace spočívala právě v banánu přilepeném lepicí páskou ke stěně. Italský umělec Maurizio Catellan použil ovoce jako součást kolekce umění nazvané Komik. Jak pro BBC uvedl poradce pro umění Alex Glauber: „Nastavil tím zrcadlo trhu s uměním. Dílo je svým způsobem sebereflexivní. A za čím víc peněz se prodalo, tím více potvrdilo svůj vlastní koncept.“
Je to umění?
Umělecká realizace nabírala od pravěku nejrůznějších podob, postupně se však ustálily určité standardy. Při pohledu na plátna starých mistrů nebo sochy z mramoru nemusí nikdo váhat nad tím, na co se to právě dívá. Možný problém moderních instalací přichází právě s tím, že je nutné upozornit, že se o umění jedná.
Jak vyhodit instalaci
V ohledu perspektivy pohledu se nabízí pochopitelná reakce kohokoli, kdo takové počiny sleduje. Tedy údiv a prohlášení, že „to by dokázal taky“. Humornějším průvodním jevem jsou však nijak výjimečné situace likvidace moderního umění bez vandalského úmyslu.
To se dle Novinek povedlo v roce 2014 uklízečce, která v rámci svých běžných pracovních povinnosti vyhodila do koše dvě instalace moderního umění. Ty měly být přitom součástí expozice místní galerie. Jedno z nich například sestávalo z kousků sušenek rozsypaných po zemi. Pracovnice se zastal šéf úklidové firmy s tím, že „jen dělala svou práci,“ když došla k závěru, že dvě umělecká díla jsou prostým nepořádkem po návštěvnících či tvůrci výstavy.

Eva Vejmělková má už 40 let po boku slavného režiséra. Poznali se, když jí bylo 16. Herectví se nevěnuje a pomáhá druhým
Rozložené květiny
K podobně kuriózní situaci došlo v dokumentárním cyklu České televize kmeny. Ten dokumentoval tuzemské subkultury jako punkery, motorkáře, autory graffiti nebo hipstery. Právě během dílů o hipsterech navštívila jedna z aktérek výstavu umění s obrazy a dalšími díly.
Při čekání na výtah ji zaujala sestava květin u schodů. Rostliny v květináčích stály částečně na podlaze, částečně na školní židli. A dívka byla na rozpacích, jestli se jedná o další umělecké dílo, nebo jsou to prostě jen normální rostliny, které tam někdo dočasně zanechal.
