Adina Mandlová, velká hvězda prvorepublikového filmu a jedna z nejcharismatičtějších hereček české kinematografie, prošla oslnivým úspěchem, skandály i složitými vztahy. Zatímco její kariéra bývá oslavována, její poslední dny byly plné bolesti a osamění.
Herečka, kterou stvořil Hugo Haas
Adina Mandlová svou cestu k herecké slávě našla v době, kdy pracovala jako manekýna. Zásadní změnu v jejím životě však přineslo setkání s hercem a režisérem Hugem Haasem, který ji jako zkušený milovník filmového plátna i života zaujal. Mandlová k němu vzhlížela a jejich vztah, který začal v pražském Lucernabaru, byl plný vášně a osudového přitahování.
Podle režiséra Otakara Vávry ji právě Haas naučil vše potřebné pro život herečky – herecké umění, sebeironii i to, jak se pohybovat v prostředí tehdejší filmové smetánky. Zároveň s tím ji ale také zasvětil do nočního života, večírků a flámování, které se staly její součástí.

Kariéra Mandlové rostla a jejich vztah se stal základem pro hereččinu další dráhu. Haas byl tak oddán svému cíli udělat z Mandlové hvězdu, že odmítal hrát ve filmech, pokud v nich Mandlová neměla roli po jeho boku. Její vzestup byl pod jeho vedením rychlý a v tehdejší společnosti si Mandlová získala pověst sebevědomé ženy, která dokáže zaujmout humorem i cynismem.
Vztahy plné rozchodů a tragédií
Přestože vztah s Haasem měl na Mandlovou velký vliv, osudová romance se časem rozpadla. Haas ji opustil kvůli své budoucí manželce Marii Bibikoff, což Mandlová nesla velmi těžce a později o Bibikoff mluvila bez špetky respektu. Po jejich rozchodu Haas s Mandlovou už nikdy nemluvil a jakmile odešel do Spojených států, zůstala na vše sama. Zklamání a bolest si Mandlová nesla s sebou, ale i přes náročné období se snažila ve své kariéře pokračovat.
Adinin osobní život byl plný zvratů. První manželství s malířem Zdeňkem Tůmou skončilo tragédií, když Tůma spáchal sebevraždu, a Mandlová se po této události také pokusila o svůj život. Další sňatky v Anglii měly spíše praktické důvody než romantické vyhlídky, nejdéle ale zůstala ve svazku s módním návrhářem Benem Pearsonem, homosexuálním umělcem, se kterým sdílela život až do jeho smrti.
Návrat do Československa a smutné finále
Po smrti svého posledního manžela se Mandlová rozhodla vrátit do Československa. Byla to už starší a zahořklá žena, jejíž majetek se vešel do několika kufrů. Většina jejích osobních věcí, které za svůj život nashromáždila, byla prodána, aby měla z čeho žít.

Čtvrteční Ulice: Karlino pátrání přineslo ovoce, vyzrazené tajemství, Magdin průšvih a Eddieho naivita
Po návratu do Československa trávila čas na dobříšském zámku, kde dožívala své poslední dny. Podle svědectví recepční Martiny Žižkové byla Mandlová často smutná a osamělá, ve chvílích bezmoci se dokonce ptala, zda už je mrtvá. Ztráta iluzí i blízkých osobností, které ji po život provázely, se na ní zřejmě hluboce podepsala.
Mandlová prožívala každodenní boj s osaměním a ztrátou, ačkoliv kdysi byla hvězdou, kterou znal každý. Do života jí v posledních letech přišla bolest a nemohoucnost, a nakonec se její stav zhoršil natolik, že byla převezena do nemocnice v Příbrami. Tam také 16. června 1991 zemřela ve věku 81 let. Osamělá a daleko od záře reflektorů.
